baner
baner
baner
Bosch Rexroth Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pominięte przez kolej części Podkarpacia

Na Podkarpaciu słychać skargi na kolej, że ta zapomniała o miastach takich jak Stalowa Wola, Tarnobrzeg czy Nisko. Ich mieszkańcy muszą poświęcić pięć godzin, aby dojechać do Krakowa.

Jeżdżące w piątki i niedziele pociągi InterRegio ruszyły na przełomie kwietnia i maja. Zostały uruchomione przez kolejową spółkę Przewozy Regionalne, która w grudniu oddała PKP Intercity pospieszne. Siłą rzeczy Przewozom Regionalnym zostały jedynie lokalne połączenia, a na tych niewiele zarabia, więc uruchamia, na razie testowe, połączenia dalekobieżne.

Z myślą o studentach oraz osobach pracujących, którzy na weekend wracają do domów uruchomiono InterRegio z Przemyśla do Krakowa i z powrotem oraz z Rzeszowa do Wrocławia i z powrotem.

- Dopiero drugi tydzień funkcjonują te połączenia, ale już dzisiaj można powiedzieć, że były strzałem w dziesiątkę. Pociągi są pełne - mówi naczelniczka działu marketingu w Podkarpackim Zakładzie Przewozów Regionalnych Marta Bereś.

Oferta Przewozów Regionalnych jest dużo tańsza od PKP Intercity, toteż chętnych nie brakuje. Za podróż InterRegio z Przemyśla do Krakowa zapłacimy 34,50 zł, a pospiesznym - 45 zł. Atrakcyjne ceny są także z Rzeszowa do Wrocławia. W InterRegio zapłacimy za bilet o 12 zł mniej niż w pospiesznym. Oprócz tego jest szybciej.

Mimo wszystkich plusów pasażerowie skarżą się, że kolejarze pomyśleli o nowych połączeniach dla mieszkańców Rzeszowa i Przemyśla, ale zapomnieli w ogóle, że na Podkarpaciu są także Stalowa Wola, Nisko czy Tarnobrzeg. - Mieszkańcy południowej i północnej części naszego województwa są praktycznie pozbawieni jakichkolwiek połączeń z Krakowem - mówią pasażerowie.

Ze Stalowej Woli do stolicy Małopolski jest jedno połączenie dziennie, a to za mało. Prawie pięć i pół godziny poranny pociąg do Krakowa potrzebuje na przebycie ponad 200 km. - Trudno to połączenie nazwać inaczej jak skandalicznym - uważają autorzy strony internetowej podkarpackakolej.net.

Jak twierdzą, kolejarze nie pomyśleli również o tym, aby przesiadki były atrakcyjne dla pasażerów. Pociąg osobowy ze Stalowej Woli przyjeżdża do Przeworska 16 minut po odjeździe InterRegio do Krakowa. Z tego też powodu mieszkańcy południowej i północnej części Podkarpacia apelują do władz kolei, aby zmieniono trasę pociągów jeżdżących z Rzeszowa do Wrocławia i z Przemyśla do Krakowa.

Zainteresowani uważają, że pociągi do Wrocławia i Krakowa powinny wyjeżdżać ze Stalowej Woli, a potem jechać przez Nisko, Rudnik, Leżajsk i Rzeszów. Pomysłodawcy argumentują, że dziś mieszkańcy Rzeszowa i Przemyśla i tak mają czym jeździć. - Przemyśl ma 10 pociągów bezpośrednich do Krakowa, a Rzeszów dodatkowo osobowe. My? Jeden, który się wlecze - mówią mieszkańcy Stalowej Woli.

Kolej ma krótką odpowiedź - To nie my wybieraliśmy trasy i godziny odjazdów pociągów. To centrala zdecydowała - twierdzi Bereś.

Marta Olender z biura prasowego Przewozów Regionalnych mówi, że pomysł z uruchomieniem pociągów InterRegio ze Stalowej Woli jest ciekawy, ale... - W czerwcu będzie korekta rozkładu jazdy. Nie mamy w planie Stalowej Woli - informuje. Kolejarze potrzebują gwarancji na opłacalność stworzenia połączenia pomiędzy północną częścią Podkarpacia, a Krakowem i Wrocławiem.

- Wszystko zależy od tego, czy jest tylu pasażerów, żeby interes się opłacił - wyjaśnia Olender.

- Zapotrzebowanie jest. Przepełnione autobusy ze Stalowej Woli do Krakowa i Wrocławia to codzienność – mówią z kolei autorzy strony podkarpackakolej.net.

- Rozkład po czerwcowej korekcie będzie obowiązywał do grudnia. Może wtedy pojawi się Stalowa Wola – dodaje z nadzieją Olender.


Autor: (źródło: Marcin Kobiałka, Gazeta Wyborcza Rzeszów, 14.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.