baner
baner
baner
PIOMAR Środowiska dla elektroniki

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pomoże Unia

Niewykluczone, iż Komisja Europejska przyjdzie z pomocą Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Pomorskiego. Miała by pomóc w dokończeniu studium wykonalności Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Problemy ze studium trwają od miesięcy. Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe ponad rok temu postanowiły stworzyć trzy warianty studium. Wg pierwszego, od Wrzeszcza do Rębiechowa wybudowana miała być tylko linia tramwajowa. Drugi zakładał niezelektryfikowaną linię kolejową, a trzeci zelektryfikowaną. Główny inwestor, czyli Urząd Marszałkowski, kilka miesięcy temu zaczął skłaniać się ku któremuś z wariantów kolejowych. Wtedy włodarze Gdańska, wcześniej lansujący wariant tramwajowy, zażądali rozszerzenia studium o tzw. warianty kolejowo-tramwajowe. Dotyczą one analizy, czy po linii Wrzeszcz - Rębiechowo, na długości ok. 3 km, pomiędzy ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Problem w tym, iż wykonawca studium Polsko-niemiecka firma IVV zakończyła prace nad trzema pierwotnymi wariantami. W sprawie dwóch dodatkowych wariantów stawiała opór. - Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów. To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona. - mówi Krzysztof Rudziński, szef Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim.

Bez studium opóźnia się wystąpienie o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Pomóc chce jednak Komisja Europejska (polski oddział JASPERS - Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów).

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji centrali JASPERS w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić. - dodaje Rudziński.

Koszt trzech podstawowych wariantów studium to 1,338 mln zł. Dwa dodatkowe kosztowały by zapewne kilkaset tysięcy zł.

Urząd Marszałkowski nadal twierdzi, mimo opóźnień, iż budowa linii PKM z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r. Do budowy PKM ma być stworzona specjalna spółka. Nie wiadomo jednak czy samorządowa czy też będzie to podmiot w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Do końca stycznia ma powstać analiza ekonomiczna, który wariant jest lepszy. Na tej podstawie zarząd województwa podejmie w lutym decyzję co do formy prawnej tej spółki. Mogę jednak zdradzić, że obserwujemy zainteresowanie międzynarodowych koncernów transportowych formą partnerstwa publiczno-prywatnego. - kończy Krzysztof Rudziński.


Autor: (źródło: Paweł Rydzyński, Dziennik Bałtycki, 27.12.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.