baner
baner
baner
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Porozumienie Województw na rzecz Korytarza Bałtyk – Adriatyk

W Gdyni podpisano porozumienie pomiędzy polskimi regionami ulokowanymi wzdłuż trasy przebiegu Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk.

Wynika ono z chęci zacieśnienia współpracy pomiędzy polskimi sygnatariuszami porozumień, które zostały zawarte w zeszłym roku w Brukseli. 6 października 2009 r. czternaście regionów reprezentujących Polskę, Czechy, Słowację, Austrię i Włochy podpisało porozumienie na rzecz „niezwłocznej realizacji korytarza kolejowego Północ – Południe” (Gdańsk/ Gdynia – Warszawa – Katowice – Brno/ Bratysława – Wiedeń – Bolonia). Następnie 3 grudnia dziewięć regionów reprezentujących Polskę, Czechy i Austrię podpisało wspólną deklarację wyrażającą europejskie i regionalne znaczenie osi autostrady Gdańsk – Katowice – Brno – Wiedeń (projekt priorytetowy TEN-T nr 25).

Wraz podpisaniem porozumienia pomiędzy siedmioma polskimi regionami, przez które przechodzi Korytarz, powołana zostanie grupa robocza złożona z przedstawicieli poszczególnych województw (pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, śląskiego i wielkopolskiego), działająca pod przewodnictwem województwa pomorskiego. W obradach marszałka Bogusława Śmigielskiego reprezentował sekretarz Województwa Łukasz Czopik.

Celem inicjatywy jest wspólny, jednolity głos polskich regionów w europejskiej i ogólnopolskiej dyskusji na temat roli Morza Bałtyckiego, gospodarki morskiej i przebiegu korytarzy transportowych. Ważna jest świadomość wagi korytarza transportowego w rozwoju regionów oraz podejmowanie starań na rzecz umieszczania odpowiednich zapisów w dokumentach strategicznych, rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej w Korytarzu, a także powstawanie centrów logistycznych, punktów intermodalnych i stref ekonomicznych.

Na skutek zmian w kierunkach handlu światowego międzynarodowe drogi transportowe ulegają przesunięciu, rosną przeładunki portowe. Wzrasta znaczenie kontaktów UE z Chinami. Przemiany te dowartościowują korytarz Bałtyk – Adriatyk, który prowadzi do Morza Śródziemnego, a stamtąd przez Kanał Sueski do Azji.

W Polsce trwa budowa autostrady A-1 oraz modernizacja linii kolejowej E-65. Zadaniem poszczególnych regionów jest wytworzenie wartości dodanej do infrastruktury korytarza i  sprawienie, aby był  wykorzystywany do wożenia ładunków z pomorskich portów w głąb lądu. Wzrost rangi przewozów morskich w obsłudze handlu zagranicznego RP oraz przewozów tranzytowych ze Skandynawii w kierunku Morza Śródziemnego oznacza korzyści dla polskich województw ulokowanych wzdłuż trasy przebiegu korytarza.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, 25.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.