baner
baner
baner
SMiOC FRENOPLAST Bułhak i Cieślawski S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Porozumienie Województw na rzecz Korytarza Bałtyk – Adriatyk

W Gdyni podpisano porozumienie pomiędzy polskimi regionami ulokowanymi wzdłuż trasy przebiegu Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk.

Wynika ono z chęci zacieśnienia współpracy pomiędzy polskimi sygnatariuszami porozumień, które zostały zawarte w zeszłym roku w Brukseli. 6 października 2009 r. czternaście regionów reprezentujących Polskę, Czechy, Słowację, Austrię i Włochy podpisało porozumienie na rzecz „niezwłocznej realizacji korytarza kolejowego Północ – Południe” (Gdańsk/ Gdynia – Warszawa – Katowice – Brno/ Bratysława – Wiedeń – Bolonia). Następnie 3 grudnia dziewięć regionów reprezentujących Polskę, Czechy i Austrię podpisało wspólną deklarację wyrażającą europejskie i regionalne znaczenie osi autostrady Gdańsk – Katowice – Brno – Wiedeń (projekt priorytetowy TEN-T nr 25).

Wraz podpisaniem porozumienia pomiędzy siedmioma polskimi regionami, przez które przechodzi Korytarz, powołana zostanie grupa robocza złożona z przedstawicieli poszczególnych województw (pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, śląskiego i wielkopolskiego), działająca pod przewodnictwem województwa pomorskiego. W obradach marszałka Bogusława Śmigielskiego reprezentował sekretarz Województwa Łukasz Czopik.

Celem inicjatywy jest wspólny, jednolity głos polskich regionów w europejskiej i ogólnopolskiej dyskusji na temat roli Morza Bałtyckiego, gospodarki morskiej i przebiegu korytarzy transportowych. Ważna jest świadomość wagi korytarza transportowego w rozwoju regionów oraz podejmowanie starań na rzecz umieszczania odpowiednich zapisów w dokumentach strategicznych, rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej w Korytarzu, a także powstawanie centrów logistycznych, punktów intermodalnych i stref ekonomicznych.

Na skutek zmian w kierunkach handlu światowego międzynarodowe drogi transportowe ulegają przesunięciu, rosną przeładunki portowe. Wzrasta znaczenie kontaktów UE z Chinami. Przemiany te dowartościowują korytarz Bałtyk – Adriatyk, który prowadzi do Morza Śródziemnego, a stamtąd przez Kanał Sueski do Azji.

W Polsce trwa budowa autostrady A-1 oraz modernizacja linii kolejowej E-65. Zadaniem poszczególnych regionów jest wytworzenie wartości dodanej do infrastruktury korytarza i  sprawienie, aby był  wykorzystywany do wożenia ładunków z pomorskich portów w głąb lądu. Wzrost rangi przewozów morskich w obsłudze handlu zagranicznego RP oraz przewozów tranzytowych ze Skandynawii w kierunku Morza Śródziemnego oznacza korzyści dla polskich województw ulokowanych wzdłuż trasy przebiegu korytarza.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, 25.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.