baner
baner
baner
Frimatrail Frenoplast S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Posłowie przeciwni umożliwieniu upadłości spółek kolejowych

Posłowie nie zgadzają się, by spółki kolejowe mogły ogłosić upadłość. Podczas środowego, wspólnego posiedzenia komisji infrastruktury i skarbu negatywnie zaopiniowali rządowe projekty, które zawierają umożliwiające to przepisy. Wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt mówił w na posiedzeniu komisji, że projekty nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, ustawy prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym uwzględniają unijne wytyczne, dotyczące pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych z 2008 r. Tłumaczył, że według Brukseli, obecnie obowiązujące w Polsce przepisy przyznają przedsiębiorstwom kolejowym nieograniczone gwarancje państwowe.

Projekt dotyczy spółek przewozowych, które powstały na mocy ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe - PKP Intercity, PKP Cargo i Przewozów Regionalnych. Wiceminister powiedział, że spółki te mają ponad 62 proc. udziału w polskim rynku przewozów - według liczby pasażerów i 85 proc. - według pracy przewozowej. W myśl prawa upadłościowego i naprawczego nie można ogłosić ich upadłości. Celem nowelizacji jest zmiana tego stanu rzeczy. Wobec projektu sceptyczne są kolejowe związki zawodowe. Według ich przedstawicieli, kolejowe spółki przewozowe są w tak złej kondycji, że musiałyby upaść zaraz po wejściu w życie tych przepisów; rząd zaproponował roczne vacatio legis.

'Jeśli parlamentarzyści uchwalą tę ustawę, to za rok 15 tys. kolejarzy pracujących w Przewozach Regionalnych będzie sprzedawać na straganach z jabłkami' - powiedział reprezentujący część kolejowych związków Leszek Miętek. 'Spółkom kolejowym nie potrzeba worka pieniędzy, by kolejarze mogli je przejeść, tylko stworzenia równych warunków konkurencji na rynku' - dodał. Według niego obecnie takich warunków nie ma, a polskie spółki muszą konkurować z zagranicznymi, które otrzymują pomoc publiczną. Poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS) wykazywał, że Unia Europejska zawarła uwagi o nieograniczonych gwarancjach państwowych w wytycznych, a wytyczne nie mają charakteru wiążącego. Wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu złożył poseł Wiesław Szczepański z klubu Lewicy. Ostatecznie za przyjęciem wniosku głosowało 21 posłów, 20 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu. Jak wynika z regulaminu Sejmu, teraz połączone komisje przedstawią Sejmowi w sprawozdaniu wniosek o odrzucenie projektu.


Autor: (źródło: PAP, 07.10.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.