Inwestycja powstania szybkiej kolei Toruń-Bydgoszcz BiT City warta jest 800 mln zł. Podzielona na segmenty - kolejowy, marszałkowski, toruński, bydgoski i solecki - realizowana jest powoli.
Zadaniem Solca Kujawskiego jest budowa tunelu pod torami biegnącymi przez miasto. Jest już projekt oraz decyzja środowiskowa. Władze gminy wystąpią we wrześniu o pozwolenie na budowę i rozpoczną przygotowania do ogłoszenia przetargu.
Priorytetem dla Torunia jest uruchomienie własnego szybkiego połączenia tramwajowego.
- Na razie mamy harmonogram rzeczowy. W tym tygodniu powołany zostanie zespół koordynujący zadanie. Wniosek o dofinansowanie do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego planujemy złożyć na przełomie listopada i grudnia - informuje rzeczniczka prezydenta Agnieszka Pietrzak
Praktycznie jednak będą dwa wnioski. Pierwszy będzie dotyczył 7 zadań realizowanych wyłącznie przez Toruń. Będą to m.in. przebudowa torowiska od węzła Toruń Miasto do ul. Chopina, budowa trasy od pętli przy Olimpijskiej do Skłodowskiej-Curie, zakup taboru niskopodłogowego oraz przebudowa przystanków tramwajowych.
Z kolei drugi wniosek dotyczyć będzie 5 zadań, które Toruń wykona razem z samorządem województwa, PKP i PLK.
- W tym gronie znajdują się, między innymi: rewitalizacja dworców kolejowych Toruń Główny, Miasto i Wschodni, budowa węzła przesiadkowego przy Toruń Miasto, tunel i drugi tor kolejowy pod placem Pokoju Toruńskiego oraz budowa przystanku kolejowego Toruń Garbaty Mostek - mówi Agnieszka Pietrzak.
Odpowiedzialność Bydgoszczy skoncentrowana jest na budowie szybkiego połączenia tramwajowego między Fordonem, a dworcem kolejowym Bydgoszcz Wschodnia oraz platformy przesiadkowej w rejonie Dworca Wschodniego. Przebudowa i modernizacje linii kolejowych są zadaniem spółek kolejowych. Urząd Marszałkowski ma zakupić tabor.
Projekt stanowi spójną całość dzięki przygotowywanemu przez marszałkowską administrację zintegrowanemu programowi organizacyjnemu transportu publicznego aglomeracji Bydgoszcz-Toruń.
- Będzie gotowy jeszcze w listopadzie - zapowiada rzeczniczka marszałka Beata Krzemińska.
Autor: (źródło: Małgorzata Oberlan, Nowości, 27.05.2009)