MPK Poznań to nie tylko autobusy i tramwaje, ale też infrastruktura techniczna, która zapewnia ciągłość kursowania tych pojazdów. Co roku firma przeznacza środki na utrzymanie infrastruktury oraz nowe inwestycje.
Cichsze torowiska
W 2009 roku MPK Poznań dokonało likwidacji ośmiu rozjazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Powinno to umożliwić szybszą jazdę tramwaju (bez konieczności zwalniania na rozjazdach), większe bezpieczeństwo i komfort przejazdu, a także zmniejszenie hałasu. Temu samemu celowi podporządkowana była wymiana kolejnych ośmiu rozjazdów na PST. Wymiana zwrotnic usprawniła ruch na węźle Most Teatralny i wjeździe na trasę PST. Aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo przejazdu, przewoźnik przeprowadził remontu torowiska przy ul. Pułaskiego na odcinku od al. Wielkopolskiej do ul. Poznańskiej. Poprawiono także nawierzchnię na przejściu dla pieszych, co ułatwi ruch osobom starszym i niepełnosprawnym.
Wykorzystując zamknięcie ruchu związane z remontem ul. Winogrady, wyremontowano przystanki na pętlach Wilczak i Połabska, z dostosowaniem ich dla potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych (między innymi podniesienie powierzchni peronu ułatwia wsiadanie i wysiadanie, pasy ostrzegawcze i płytki z guzami ułatwiają korzystanie z przystanków osobom niedowidzącym).
Czas na sieć i zaplecze
Dzięki odtworzeniu napowietrznej sieci trakcyjnej na pętli tramwajowej Wilczak, skoordynowanym z przebudową ul. Winogrady od ul. Armii Poznań do ul. Szelągowskiej, wzrosła pewność zasilania infrastruktury energetyki trakcyjnej. Podobnie w przypadku wymiany kabli trakcyjnych służących do zasilania trakcji tramwajowej na ul. Grunwaldzkiej. Naprawa ta, jako jeden z ważnych czynników technicznych, może ponadto przyczynić się w przyszłości do zwiększenia liczby obsługiwanych linii tramwajowych na trasie Junikowo –Centrum.
Od 2009 roku MPK Poznań, jako jedne z nielicznych w Polsce, jest także posiadaczem nowoczesnego przyrządu do bezinwazyjnego pomiaru sił występujących w poprzeczkach. Oznacza to skrócenie czasu wykonywania pomiarów (nie ma potrzeby demontażu poprzeczek).
– Unowocześniło się także nasze zaplecze Dokonaliśmy modernizacji pomieszczeń na terenie zajezdni autobusowych przy ul. Warszawskiej i Kaczej. – wymienia dyrektor ds. infrastruktury technicznej Edward Leitgeber. – Remonty pozwoliły na poprawę warunków BHP i jednocześnie rozszerzyły możliwości samodzielnego wykonywania napraw. Przeprowadzono także prace w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej. Poza nowym torem i nawierzchnią, na wniosek mieszkańców os. Hetmańskiego, dokonaliśmy wymiany rozjazdów, co wpłynęło na zmniejszenie poziomu hałasu w tym rejonie. – podkreśla Edward Leitgeber.
Walka ze słupami
Na terenie miasta Poznania znajdują się 774 wiaty, 333 z nich należy do MPK Poznań Sp. z o.o. (pozostałe 301 do AMS, a 140 do Clear Channel). W 2009 r. wyłącznie na naprawy wiat przewoźnika oraz infrastruktury przystankowej przeznaczono niemal 700 000 zł. Prawie 140 000 zł kosztowała z kolei wymiana tabliczek z rozkładami jazdy (także tych, które padły łupem wandali) na wszystkich 774 obiektach.
W celu poprawy estetyki obiektów służby MPK regularnie usuwa ze słupów trakcyjnych, szaf kablowych i sterowania zwrotnic, wszelkiego rodzaju ogłoszenia, plakaty, ulotki, itp. i odmalowywują je. Niestety, efekt tych prac jest mało zauważalny, ponieważ natychmiast pojawiają się nowe naklejki. Tylko do września ubiegłego roku oczyszczono z ogłoszeń 510 słupów, w tym kilkakrotnie tych samych.
Autor: (źródło: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, 21.01.2010)