baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Poznańskie tramwaje bez opłat

Na pomysł darmowych przejazdów MPK w centrum Poznania wpadł radny Juliusz Kubla. Kierowcy mieliby dzięki temu zostawić auta na parkingach i przesiąść się do tramwajów i autobusów.

W praktyce miałoby to wyglądać, że wsiadalibyśmy do tramwaju pod Zamkiem i podjeżdżali na al. Marcinkowskiego. Nie kasowalibyśmy biletu, bo kontroli nie będzie. Przejazdy komunikacją publiczną w centrum są bezpłatne. Takiej codzienności życzyłby Juliusz Kubel, radny PO, którego pomysł na razie zna i popiera kilku kolegów z klubu. - To byłby eksperyment. Mój pomysł to luźna koncepcja, początek dyskusji o komunikacji w centrum. – zaznacza Kubel.

Aby rozpoznać, kiedy należy skasować bilet, trzeba by, na przystankach w centrum umieścić napis „strefa bezpłatnego przejazdu”. Zdaniem pomysłodawcy zastanowienia wymagają potencjalne granice takiego obszaru. - Może pomiędzy Zamkiem a Garbarami? – pyta retorycznie Kubel. Wg niego alternatywą dla strefy byłaby bezpłatna linia kursująca na trasie ul. Gwarna - Św. Marcin - al. Marcinkowskiego - pl. Wolności - ul. 27 Grudnia - ul. Gwarna. - To mały obszar, ale na tyle pozwalają nam tory - mówi. - To ma być zachęta dla kierowców, by przesiedli się do autobusów albo tramwajów, zamiast wjeżdżać do centrum autami – uważa Kubel, dodając, w przyszłości Poznań powinien likwidować kolejne miejsca parkingowe przy ulicach i tworzyć deptaki. Miejskie plany zakładają zresztą deptak m.in. na ul. 27 Grudnia i na uliczkach przy Starym Rynku.

Z urzędnikami radny jeszcze się nie konsultował. - Czekam na debatę o podwyżce cen biletów MPK - mówi.

Zarząd Transportu Miejskiego opracował zmianę taryf toteż dyskusja o podwyżkach wkrótce się rozpocznie. Droższe mają być na 15 minut, a potanieć te na pół godziny. Miasto będzie musiało przekonać do podwyżki radnych klubu PO, który ma większość w radzie miasta. I Właśnie wtedy Kubel będzie chciał przedstawić swój pomysł: - Darmowe przejazdy po centrum byłyby gestem w stronę pasażera. Każemy mu zapłacić więcej, ale dajemy coś w zamian.

- Jestem przeciw rozdawnictwu i darmowym przejazdom. Bo w ten sposób obniżamy wpływy do budżetu z biletów MPK, a dodajemy koszty obsługi darmowych linii. – uważa szef Zarządu Transportu Miejskiego Zbigniew Rusak.

Z początkiem 2009 roku, na zlecenie miasta, opracowano już koncepcję bezpłatnej linii tramwajowej, która miałaby zbierać kierowców z parkingów buforowych i rozwozić ich po centrum. Tramwaj jeździł by trasą: ul. Towarowa - Kaponiera - Most Teatralny - ul. Fredry - pl. C. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - rondo Śródka - Jana Pawła II - Królowej Jadwigi - Towarowa. - Z naszych analiz wynika, że taki tramwaj, kursujący co 20 minut, kosztowałby 3 mln zł rocznie. To mało opłacalne rozwiązanie, niewiele na nim zyskamy – powiedział Rusak. Szef ZTM-u że zamiast tworzyć darmowe przejazdy, Poznań powinien wprowadzić taryfy zachęcające do korzystania z komunikacji publicznej i wdrożyć koncepcję parkingów Park&Ride. Takie parkingi mieściłyby się w centrum, a sprzedawane tam bilety byłby dla kierowców jednocześnie biletem MPK.

- Nie znam dokładnie pomysłu Juliusza Kubla. Jeżeli pojawi się konkretna propozycja, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby się z nią zapoznać. – powiedział Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania odpowiedzialny za komunikację.


Autor: (źródło: Michał Wybieralski, Gazeta Wyborcza Poznań, 16.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.