baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Trans-Mot” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Ppp to ogromna szansa na poprawę infrastruktury kolejowej w polsce

Inwestycje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego ciągle nie mają w Polsce tak dobrego klimatu, jak w krajach Europy Zachodniej. Zdaniem Pracodawców RP jest jednak szansa, że organizacja mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. wreszcie da mocny impuls do upowszechnienia PPP jako doskonałego narzędzia do realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

Wraz z otrzymaniem przez Polskę i Ukrainę praw do organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. przed naszym krajem stanęła ogromna szansa na szybki rozwój m.in. infrastruktury kolejowej. - Jej niedoinwestowanie wynika nie tylko z ograniczeń wydatków budżetowych, ale też z zadłużenia polskich kolei, które same nie są w stanie udźwignąć kosztów modernizacji np. dworców, będących dziś w opłakanym stanie – podkreślają eksperci Pracodawców RP. Dlatego też konieczne jest szukanie środków finansowania inwestycji z innych źródeł. Rozwiązaniem są środki unijne lub kapitał prywatny. Przykładem wykorzystania środków z UE jest przebudowa dworca krakowskiego - zostanie zrealizowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Natomiast przykładem współpracy podmiotu publicznego i prywatnego jest budowa stacji kolejowej połączonej z Centrum handlowym, która ma powstać w Katowicach.

Mimo przyjęcia planów rewitalizacji dworców i przekazania na ten cel z budżetu państwa w 2010 r. 350 mln zł, wyremontowane zostaną zaledwie 23 obiekty. W Polsce mamy ok. 2,6 tys. dworców, z czego jedynie ok. tysiąca jest rzeczywiście użytkowanych. 83 z nich posiadają statut tzn. dworców strategicznych i to one będą rewitalizowane w pierwszej kolejności.

- Pieniądze płynące z budżetu są daleko niewystarczające, więc – jeśli chcemy mieć czym się pochwalić przed turystami-kibicami z całej Europy - musimy w kolejowe inwestycje zaangażować prywatnych inwestorów – mówią eksperci Pracodawców RP. Można być spokojnym o zainteresowanie z ich strony, bowiem wiele obiektów – jak chociażby w Gdańsku czy Sopocie - znajduje się w bardzo atrakcyjnych lokalizacjach.

Należy zaznaczyć, że zastosowanie PPP w przypadku przedsięwzięć kolejowych przynosi korzyści przede wszystkim w dużych przedsięwzięciach, które z jednej strony wymagają poważnych nakładów finansowych, z drugiej zaś opierają na wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, wymagających znacznego doświadczenia w zarządzaniu projektami inwestycyjnymi.

Niewątpliwą przeszkodą do korzystania z prywatnego kapitału w inwestycjach kolejowych na naszym rodzimym podwórku jest - poza stosunkową małą wiedzą o korzyściach, jakie płyną z dobrego skonstruowania projektów PPP - nieuregulowanie stanu prawnego nieruchomości, na których znajdują się obiekty kolejowe. Utrudnieniem jest również konieczność podporządkowania się obowiązkom wynikającym z ochrony konserwatorskiej (wiele dworców to zabytkowe budowle) oraz wykluczenie gruntów kolejowych jako tzw. terenów zamkniętych z zakresu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Zdaniem Pracodawców RP mimo tych przeszkód wydaje się, że szanse, jakie daje formuła PPP, o wiele bardziej przewyższają ewentualne zagrożenia. Najbardziej bogate doświadczenia w stosowaniu formuły PPP w kolejnictwie ma Australia, Wielka Brytania i Belgia. Czas, by do tego grona innowatorów dołączyła także Polska.


Autor: (źródło: Pracodawcy RP, 13.07.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.