baner
baner
baner
Instytut Elektrotechniki

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Prawie 400 milionów złotych na modernizację linii kolejowej na Podkarpaciu

29 listopada 2010 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowej E30 na odcinku Sędziszów Małopolski – Rzeszów Zachodni.

Jest to już czwarta umowa, podpisana w październiku i listopadzie, obejmująca jeden z sześciu odcinków linii kolejowej między Krakowem i Rzeszowem. Poprzednie umowy dotyczyły odcinków: Podłęże – Bochnia, Bochnia – Biadoliny, Biadoliny – Tarnów. Łączna wartość podpisanych dotychczas umów na modernizację linii kolejowej między Krakowem i Rzeszowem wynosi ponad 2,206 mld zł.

Zakres robót budowlanych na odcinku Sędziszów Małopolski – Rzeszów Zachodni obejmie między innymi:

  • modernizację układu torowego na długości 21,3 km linii,
  • budowę 8 peronów  w miejscowościach Będziemyśl, Trzciana, Świlcza, Rudna Wielka,
  • przebudowę / budowę 15 wiaduktów kolejowych i 3 drogowych, 6 mostów, 30 przepustów,
  • budowę 4 przejść podziemnych dla pieszych (Sędziszów Małopolski w ciągu ulic Grunwaldzka – Księżomost, Będziemyśl, Trzciana, Rudna Wielka),
  • modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji,
  • całkowitą wymianę istniejącej sieci trakcyjnej w torach stacyjnych i szlakowych,
  • budowę 4,3 km ekranów akustycznych.

Wartość umowy wynosi 363.529.378,00 PLN brutto a wykonawcą prac będzie Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A. we Wrocławiu.

Termin realizacji robót budowlanych planowany jest w okresie wrzesień 2011 r. – wrzesień 2014 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A rozpoczną modernizację infrastruktury bezpośrednio związanej z prowadzeniem ruchu pociągów i obsługą pasażerów. Dla poprawy obsługi podróżnych, w miejscowościach: Będziemyśl, Trzciana, Świlcza, Rudna Wielka, wybudowane zostaną nowe perony, przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wśród kilkudziesięciu ważniejszych obiektów na obszarze modernizowanej linii, zaplanowano między innymi przebudowę wiaduktu kolejowego w Klęczanach (w ciągu drogi krajowej nr 4) oraz budowę wiaduktu drogowego w Olchowej (w ciągu drogi powiatowej).

W Rzeszowie zlokalizowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym (LCS), umożliwiające zdalne sterowanie ruchem na odcinku pomiędzy Dębicą a Rzeszowem, tj. na długości około 45 km linii.

- Inwestycja ta jest bardzo ważnym przedsięwzięciem. Jego realizacja wpłynie nie tylko na komfort podróżowania – mówi Dyrektor Projektu Józefa Majerczak z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - ale również na komfort życia mieszkańców miejscowości położonych na tej trasie. Budowa przejść podziemnych dla pieszych oraz nowych peronów, przystosowanych do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych w Będziemyślu, Trzcianie, Świlczy i Rudnej Wielkiej, przyczyni się do poprawy obsługi podróżnych. Budowa wiaduktów i likwidacja  przejazdów kolejowych w poziomie szyn, w ciągu linii kolejowej Kraków – Medyka, podniesie znacznie poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.

Międzynarodowy korytarz transportowy E30 łączący Europę Zachodnią ze Wschodnią przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę – do Lwowa i Kijowa.

Celem całego projektu jest pobudzanie rozwoju gospodarczego na szczeblu regionalnym i krajowym, poprawa jakości oferty przewozowej, w tym poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie efektywności wykorzystania linii kolejowych, poprawa jakości połączeń między krajami Unii Europejskiej oraz z Ukrainą i Rosją, a także zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.

Projekt pod nazwą: „Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” – POIiŚ 7.1-30:

wpisuje się w cel główny Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), tj.:

  • „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej, przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowania tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”,
  • ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym Strategii Rozwoju Kraju na lata 2007- 2015 (SRK), tj.: „Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej”, przyjętej przez Radę Ministrów 20 listopada 2006 r. ,
  • Realizacja tego priorytetu polega na podniesieniu parametrów eksploatacyjnych linii E30, w tym zwiększeniu możliwych prędkości przewozów, likwidacji wąskich gardeł na tej linii oraz przenoszeniu ruchu z dróg na kolej,
  • jest zgodny z trzecim celem horyzontalnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013 (NSRO), tj.: „Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej, mająca podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski”. (Dokument przyjęty przez Radę Ministrów 29 listopada 2006 r. i zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej w maju 2007 r.).

„Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013”.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 29.11.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.