LOTOS Kolej i Bombardier Transportation podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans 2010 po raz pierwszy zaprezentują lokomotywę spalinowo-elektryczną BOMBARDIER TRAXX. Umowa na dostawę sześciu lokomotyw TRAXX DE z opcją na dodatkowe 4 pojazdy została podpisana w październiku 2009 r. Dostawy nowych lokomotyw rozpoczną się w 2011 r.
Lokomotywy spalinowe z elektryczną przekładnią trakcyjną TRAXX F140 DE wyposażone są w silniki o mocy 2.400 kW, spełniające najnowsze europejskie standardy w zakresie limitów emisji spalin poziomu IIIA. Siła pociągowa przy rozruchu lokomotywy wynosi 300 kN. Najnowsza generacja lokomotyw spalinowo-elektrycznych, przeznaczonych do eksploatacji w Polsce, należy do rodziny lokomotyw TRAXX. Ich modułowa konstrukcja zapewnia wysoki poziom niezawodności i dostępności pojazdów, co pozwala na ich długotrwałą eksploatację. Masa lokomotywy (80t +3%) będzie umożliwiać jej eksploatację na większości niezelektryfikowanych linii kolejowych w Polsce.
Spółka LOTOS Kolej Sp. z o.o., należąca do Grupy LOTOS S.A., będzie wykorzystywać nowe lokomotywy do obsługi ruchu towarowego w Polsce. Zaprezentowana podczas targów lokomotywa TRAXX DE skierowana zostanie do obsługi baz paliwowych Grupy LOTOS S.A. w Jaśle, Rejowcu, Koluszkach, Piotrkowie, Lęgajnach i Rypinie.
„Najważniejszym zadaniem LOTOS Kolej jest bezpieczna i sprawna organizacja transportu kolejowego dla gdańskiej rafinerii, której potencjał produkcyjny stale rośnie. Udało nam się udowodnić, że stanowimy skuteczną i ekonomicznie uzasadnioną alternatywę dla transportu drogowego czy morskiego. Aby cały, złożony proces logistyki kolejowej realizować jeszcze lepiej, potrzebujemy sprawnych i nowoczesnych lokomotyw, które dostarczy nam firma Bombardier” – komentuje Henryk Gruca, Prezes Zarządu LOTOS Kolej. „Warto przypomnieć – dodał prezes Gruca – że po bardzo dobrych wynikach II kwartału i przewiezieniu 5,3 mln ton produktów po 8 miesiącach br., spółka podniosła prognozę dotyczącą przewozów towarowych na ten rok. Zgodnie z jej założeniami, w całym 2010 roku LOTOS Kolej przewiezie ponad 8 mln ton produktów”.
Ake Wennberg, Prezes Dywizji Lokomotyw i Wyposażenia w Bombardier Transportation, skomentował to wydarzenie w sposób następujący: „LOTOS Kolej jest obecnie najszybciej rozwijającym się prywatnym operatorem kolejowym w Polsce. Jesteśmy dumni, że możemy towarzyszyć mu w intensywnych działaniach związanych z unowocześnianiem floty lokomotyw. Oprócz pojazdów spalinowo-elektrycznych, które LOTOS Kolej zamówił w ubiegłym roku, w skład jego floty wchodzą również elektryczne lokomotywy wielosystemowe TRAXX F140 MS (typ E186), wydzierżawione od Railpool GmbH. W niedługim czasie liczba pojazdów typu MS wyniesie 14 sztuk. To wielki sukces dla wszystkich partnerów. Lokomotywy platformy BOMBARDIER TRAXX uważane są za jedne z najlepszych obecnie eksploatowanych lokomotyw w Europie. Cieszymy się, że możemy być częścią tego sukcesu, wspierając działalność LOTOS Kolej naszymi lokomotywami TRAXX.
– Wraz z lokomotywami BOMBARDIER TRAXX DE w barwach LOTOS Kolej, wkrótce na polskich torach pojawiają się trzy rodzaje lokomotyw z platformy TRAXX (elektryczne DC, wielosystemowe MS oraz spalinowo-elektryczne DE). Znaczący udział w realizacji tego projektu odgrywa nasz zakład we Wrocławiu, który otrzymał zadanie wyprodukowania nadwozi lokomotyw. Wrocławski zakład Bombardier Transportation Polska odpowiedzialny będzie również za serwis gwarancyjny lokomotyw – dodaje Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.
Autor: (źródło: Lotos S.A., 22.09.2010)