baner
baner
baner
Zakład Zespołów Napędowych – ZZN Liugong Dressta Machinery Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Prezes UTK odmówił zatwierdzenia stawek PKP PLK S.A. za dostęp do infrastruktury kolejowej

W dniu 10 kwietnia 2012 r. Prezes UTK wydał decyzję odmawiającą zatwierdzenia złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2013, obowiązujący od dnia 9 grudnia 2012 r.

Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, w związku ze złożonym przez PKP PLK S.A. w dniu 8 marca 2012 r. projektem stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2013, obowiązujący od dnia 9 grudnia 2012 r., Prezes UTK wydał decyzję odmawiającą zatwierdzenia stawek.

W toku przeprowadzonego postępowania wskazano, że przedstawiony przez PKP PLK S.A. projekt stawek cechuje nieuzasadniony wzrost średniej stawki sieciowej tj. o 8,9 % za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej oraz nierównomierne określenie wysokości stawek dla przedziałów masy brutto pociągów i kategorii linii kolejowych. Na tak wysoki wzrost opłat wpłynęło m.in. doliczenie do kosztów zarządcy uwzględnianych do kalkulacji stawek kosztów związanych z funkcjonowaniem Służby Ochrony Kolei (SOK). W rozkładach jazdy 2010/2011 oraz 2011/2012 koszty te nie były włączane do kalkulacji stawek. Prezes UTK wskazał w decyzji również nieprawidłowości w metodzie kalkulacji stawek, dotyczące przedziału masowego 600 – 1100 ton oraz IV i V kategorii linii kolejowych.
Prezes UTK odmówił również zatwierdzenia stawek jednostkowych za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów. Nieprawidłowości w określeniu tych stawek dotyczyły niespójności danych przedstawionych we wniosku przez PKP PLK S.A. oraz zmiana miernika stawki jednostkowej opłaty podstawowej za korzystanie z peronów.

W związku z tak znaczącym wzrostem kosztów zarządcy, nie zyskała również poparcia Prezesa UTK propozycja zarządcy naliczania marży zysku w wysokości 1 % od usług przydzielenia trasy pociągów na roczny rozkład jazdy pociągów oraz do usług związanych z obsługą pociągów oraz usług dodatkowych.

Od wydanej decyzji PKP PLK S.A. służy odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – sądu ochrony konkurencji i konsumentów, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.


Autor: (źródło: UTK, 10.04.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.