Jak informuje PKP cargo, po spadkach przewozów intermodalnych w 2009 roku spółka zakłada stopniowy wzrost tego rynku od roku 2010. Przewoźnik przewiduje dojście do poziomu przewozów z roku 2008 dopiero w latach 2012-13. Jeśli chodzi o dalszą perspektywę, to na stabilny wzrost tego segmentu przewozów można liczyć w tempie do 10 proc. rocznie.
Spółka z większością klientów zagranicznych poziom cen na rok 2010 ma już uzgodniony. Wielkość przewozów zależeć będzie od ogólnej sytuacji gospodarczej m.in. Rosji, do której PKP CARGO przewozi części samochodowe.
- W przypadku przewozów krajowych chcemy skonsolidować ruch rozproszony i na bieżąco monitorować sytuację przewozową, ale priorytetem jest dla nas opłacalność tych przewozów, a nie ich wielkość, dlatego spodziewamy się w tym segmencie pewnej redukcji wielkości przewozowych w porównaniu z rokiem 2009. - informuje Daniel Ryczek, członek zarządu spółki ds. międzynarodowych, odpowiadający również za przewozy intermodalne.
Spółka nie ma wątpliwości, że z powodzeniem przejdzie przez rok 2010. Gwarantować to ma szeroka sieć kontaktów, wymiana międzynarodowa, posiadane terminale i nowe inwestycje.
- Nie przewidujemy spadku naszego udziału w całym polskim rynku kolejowych przewozów intermodalnych, który obecnie wynosi ok. 90 proc. - zapewnia Daniel Ryczek.
Przewoźnik zaczyna od listopada przewozy części samochodowych Audi z Węgier do Rosji. Od października przewozi również z Gdyni elektronikę dla fabryki LG we Wrocławiu.
- Wygląda na to, że rynek intermodalny powoli się odbudowuje. Byliśmy w stanie stworzyć ofertę cenową na 2010 rok, która mimo zmiany stawek dostępu, jest nadal atrakcyjna dla rynku. - dodaje Daniel Ryczek.
3 proc. masy przewiezionej przez PKP CARGO to przewozy intermodalne. Pod względem przychodów udział ten rośnie jednak znacząco.
- Mimo wszystko rynek intermodalny (nie tylko kolejowy) w Polsce dopiero raczkuje. W naszym kraju stanowi on ok. 2 proc., a w Europie Zachodniej sięga 15 proc. Według szacunków Spółki, cały polski rynek transportu intermodalnego w roku 2008 to ok. 1,6 mln TEU. Z tego 628 tys. TEU przewiezionych zostało przez PKP Cargo, zaś cały udział kolei w transporcie intermodalnym wynosi 45 proc. Aby realne było zwiększenie udziału przewozów intermodalnych do 15 proc. transportu kolejowego, liczba przewożonych w Polsce kontenerów musiałaby wzrosnąć ośmiokrotnie. - czytamy w komunikacie przewoźnika.
Autor: (źródło: PKP Cargo, 10.11.2009)