baner
baner
baner
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Program Marco Polo II

Wyniki naboru projektów w Naborze 2009

W Naborze 2009 zgłoszono w sumie 70 projektów, które zawierały wnioski na łączną kwotę 224,1mln€, co ponad trzykrotnie przekroczyło planowany budżet na ten rok (61,3 mln€). Do negocjacji zakwalifikowało się 39 projektów, z których obecnie negocjowanych jest 22 (15 projektów w przesunięciu modalnym, 2 działania katalityczne, 2 działania związane ze wspólnym uczeniem się, 1 autostrada morska, 2 działania związane z unikaniem ruchu), pozostałe 17 projektów znajduje się na liście rezerwowej, a ich realizacja zależy od dostępności dodatkowych środków w budżecie Programu. W dwu negocjowanych projektach wiodącą firmą jest firma polska (działanie modal shift), w jednym projekcie polska firma występuje jako partner (działanie modal shift).

Obecnie w realizacji jest kilka projektów związanych z Polską:

Projekt Nethpola (nabór 2007) - linia kontenerowa między Rotterdamem i Gdynią/Gdańskiem i Bremerhaven z dwoma pociągami tygodniowo;

Projekt NePolExpress (nabór 2006) – Netherlands-Poland Express - regularne połączenie kolejowe między Rotterdamem i siedmioma polskimi regionami: Poznań, Gdańsk, Warszawa, Łódź, Wrocław, Gliwice i Katowice. Usługa polega na dwu pociągach tygodniowo. Częstotliwość ma wzrosnąć do 5 kursów;

Projekt Iris (nabór 2006) –dotyczący regularnych połączeń intermodalnych pomiędzy Włochami a Rumunią. Liderem projektu jest spółka POL-RAIL srl z Udine (Północno-Wschodnie Włochy), utworzona przez PKP Cargo oraz Włoskie Koleje Trenitalia w celu rozwijania przewozów pomiędzy Włochami a krajami Europy Środkowo-Wschodniej.

Priorytety polityczne na 2010 r.

Komisja Europejska wyznaczyła priorytety polityczne Programu Marco Polo II na nabór w 2010 r. Będą to:

  • 10% budżetu Marco Polo II zarezerwowane dla projektów związanych z żeglugą śródlądową,
  • 20% budżetu na autostrady morskie,
  • preferowanie technik zmniejszających emisję w żegludze,
  • poprawa komplementarności z TEN-T (autostrady morskie).
     

Celem głównym w 2010 r. ma być utrzymanie ilości projektów z 2009 r. (70 propozycji w 2009 r.). Budżet na rok 2010 wyniesie 63.700.000 EUR.

Na początku 2010 r. opublikowane zostaną dokumenty z zasadami naboru projektów dostosowanymi do zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady i PE z dnia 16 września 2009 r. nr 923/2009, zmieniającym rozporządzenie Marco Polo II. W tekście głównym wprowadzone będą następujące zmiany:

  • czytelniejszy będzie związek między autostradami morskimi w Marco Polo i TEN-T,
  • nowy pułap kwalifikowalności kosztów infrastruktury dodatkowej,
  • wyjaśnienia dot. nie korzystania jednocześnie z innych funduszy UE,
  • zniesienie obowiązku zawierania umowy konsorcjum,
  • wyjaśnienia dot. nie-kwalifikowalności kosztów ponoszonych przez firmy z krajów trzecich (podzlecanie), nie uczestniczących w Programie,
  • wyjaśnienia dot. korzystania z priorytetów politycznych,
  • zamianę „korzyści środowiskowych i społecznych” na „korzyści dla środowiska i oszczędności na kosztach zewnętrznych”,
  • większa waga dla kryterium redukcji zatłoczenia podczas oceny projektów,
  • nowe kryterium podczas oceny działań autostrady morskie: integracja intermodalna.
     

Zmienione i bardziej czytelne będą też załączniki do tekstu głównego.

10 lutego 2010 r. odbędzie się w Brukseli dzień informacyjny Marco Polo. Jak co roku będzie można zapoznać się z nowościami w Programie, z praktycznymi przykładami trwających projektów i zasadami aplikowania o dofinansowanie w 2010 r. Będzie to również okazja to przedyskutowania swoich planowanych projektów z przedstawicielami AECI (Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji) podczas spotkań indywidualnych. Rejestracja i szczegółowy program znajdują się na stronie Komisji Europejskiej:


Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 11.12.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.