baner
baner
baner
ABB Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Program Marco Polo II

Wyniki naboru projektów w Naborze 2009

W Naborze 2009 zgłoszono w sumie 70 projektów, które zawierały wnioski na łączną kwotę 224,1mln€, co ponad trzykrotnie przekroczyło planowany budżet na ten rok (61,3 mln€). Do negocjacji zakwalifikowało się 39 projektów, z których obecnie negocjowanych jest 22 (15 projektów w przesunięciu modalnym, 2 działania katalityczne, 2 działania związane ze wspólnym uczeniem się, 1 autostrada morska, 2 działania związane z unikaniem ruchu), pozostałe 17 projektów znajduje się na liście rezerwowej, a ich realizacja zależy od dostępności dodatkowych środków w budżecie Programu. W dwu negocjowanych projektach wiodącą firmą jest firma polska (działanie modal shift), w jednym projekcie polska firma występuje jako partner (działanie modal shift).

Obecnie w realizacji jest kilka projektów związanych z Polską:

Projekt Nethpola (nabór 2007) - linia kontenerowa między Rotterdamem i Gdynią/Gdańskiem i Bremerhaven z dwoma pociągami tygodniowo;

Projekt NePolExpress (nabór 2006) – Netherlands-Poland Express - regularne połączenie kolejowe między Rotterdamem i siedmioma polskimi regionami: Poznań, Gdańsk, Warszawa, Łódź, Wrocław, Gliwice i Katowice. Usługa polega na dwu pociągach tygodniowo. Częstotliwość ma wzrosnąć do 5 kursów;

Projekt Iris (nabór 2006) –dotyczący regularnych połączeń intermodalnych pomiędzy Włochami a Rumunią. Liderem projektu jest spółka POL-RAIL srl z Udine (Północno-Wschodnie Włochy), utworzona przez PKP Cargo oraz Włoskie Koleje Trenitalia w celu rozwijania przewozów pomiędzy Włochami a krajami Europy Środkowo-Wschodniej.

Priorytety polityczne na 2010 r.

Komisja Europejska wyznaczyła priorytety polityczne Programu Marco Polo II na nabór w 2010 r. Będą to:

  • 10% budżetu Marco Polo II zarezerwowane dla projektów związanych z żeglugą śródlądową,
  • 20% budżetu na autostrady morskie,
  • preferowanie technik zmniejszających emisję w żegludze,
  • poprawa komplementarności z TEN-T (autostrady morskie).
     

Celem głównym w 2010 r. ma być utrzymanie ilości projektów z 2009 r. (70 propozycji w 2009 r.). Budżet na rok 2010 wyniesie 63.700.000 EUR.

Na początku 2010 r. opublikowane zostaną dokumenty z zasadami naboru projektów dostosowanymi do zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady i PE z dnia 16 września 2009 r. nr 923/2009, zmieniającym rozporządzenie Marco Polo II. W tekście głównym wprowadzone będą następujące zmiany:

  • czytelniejszy będzie związek między autostradami morskimi w Marco Polo i TEN-T,
  • nowy pułap kwalifikowalności kosztów infrastruktury dodatkowej,
  • wyjaśnienia dot. nie korzystania jednocześnie z innych funduszy UE,
  • zniesienie obowiązku zawierania umowy konsorcjum,
  • wyjaśnienia dot. nie-kwalifikowalności kosztów ponoszonych przez firmy z krajów trzecich (podzlecanie), nie uczestniczących w Programie,
  • wyjaśnienia dot. korzystania z priorytetów politycznych,
  • zamianę „korzyści środowiskowych i społecznych” na „korzyści dla środowiska i oszczędności na kosztach zewnętrznych”,
  • większa waga dla kryterium redukcji zatłoczenia podczas oceny projektów,
  • nowe kryterium podczas oceny działań autostrady morskie: integracja intermodalna.
     

Zmienione i bardziej czytelne będą też załączniki do tekstu głównego.

10 lutego 2010 r. odbędzie się w Brukseli dzień informacyjny Marco Polo. Jak co roku będzie można zapoznać się z nowościami w Programie, z praktycznymi przykładami trwających projektów i zasadami aplikowania o dofinansowanie w 2010 r. Będzie to również okazja to przedyskutowania swoich planowanych projektów z przedstawicielami AECI (Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji) podczas spotkań indywidualnych. Rejestracja i szczegółowy program znajdują się na stronie Komisji Europejskiej:


Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 11.12.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.