Muzeum Kolejnictwa w Warszawie w okresie od 2 listopada 2010 r. do 31 października 2011 r. realizuje projekt badawczo-konserwatorski „Ocalić od zardzewienia – polsko-norweska wymiana doświadczeń w zakresie ratowania zabytków metalowych”. Projekt jest dofinansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Państw EOG w ramach Funduszu Wymiany Kulturalnej. Łączna wartość projektu wynosi 381.634 złote, z czego 10% stanowi wkład własny Muzeum.
Zasadniczym celem projektu jest ochrona zabytkowych lokomotyw ze zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie od zachodzących w nich procesów korozji, typowych dla obiektów metalowych eksponowanych na świeżym powietrzu.
Partnerem w projekcie jest NILU – Norweski Instytut Badań Powietrza, jeden z głównych instytutów badawczych w Europie zajmujących się wpływem środowiska i atmosfery na Dziedzictwo Kultury. Do projektu zaproszeni zostali także naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej (WAT) oraz Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (MIK-ASP).
Naukowcy prowadzą badania, które z jednej strony określą stan zanieczyszczenia powietrza w miejscach ekspozycji metalowych zabytków techniki, a z drugiej strony pokażą wpływ tych zanieczyszczeń na metalowe obiekty na podstawie pomiarów wykonanych na tzw. próbkach historycznych (wyselekcjonowanych na wybranych lokomotywach z kolekcji Muzeum) oraz na przygotowanych, tożsamych z historycznymi, próbkach metali – stali węglowej i żeliwa.
W ramach projektu realizowana jest międzynarodowa, polsko-norweska wymiana doświadczeń badawczych między naukowcami, konserwatorami metalu i pracownikami Muzeum oraz wspólne badania. Ich zintegrowanym wynikiem będzie sformułowanie zaleceń dla przyszłej konserwacji.
Punktem kulminacyjnym projektu będzie zorganizowana w dniach 7-8 października 2011 r. dwudniowa, międzynarodowa konferencja – workshop. Prezentacje i wykłady przedstawią zarówno naukowcy biorący bezpośredni udział w projekcie (polscy i norwescy), jak również inni cenieni specjaliści z Polski i zagranicy zajmujący się konserwacją metali oraz badaniami związanymi z wpływem czynników atmosferycznych na obiekty metalowe, w tym przedmioty dziedzictwa kulturowego. Warsztat w grupach poprowadzi prof. Peter Brimblecombe z Uniwersytetu Wschodniej Anglii (University of East Anglia, School of Environmental Sciences).
Drugiego dnia planowany jest przejazd zabytkową muzealną wąskotorową koleją parową w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
Informacje na temat projektu, a także szczegóły dotyczące konferencji, w której udział jest bezpłatny, znajdują się na stronie projektu www.ocalicodzardzewienia.pl i www.muzkol.pl

Autor: (źródło: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, 22.09.2011)