baner
baner
baner
ALFA POLAND Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Projekt „ZIELONY POCIĄG” w szwecji ukazuje przyszłość pociągów dużej prędkości w krajach nordyckich

Berlin, 7 sierpnia 2008 r. – Banverket (Szwedzka Administracja Kolejowa) i Bombardier Transportation wraz z innymi partnerami przedstawili dziś wyniki projektu Gröna Tåget („Green Train”) w trakcie przejazdu testowego między miastami Västerås i Sztokholm.

Projekt badawczo-rozwojowy Gröna Tåget -Zielony Pociąg rozpoczął się w 2005 r., i zgodnie z planem trwać będzie aż do roku 2010/2011. Przy wykorzystaniu pociągu BOMBARDIER REGINA program badawczy pojazdów kolejowych ma na celu rozwój nowej generacji pociągów dużej prędkości, które spełniają specjalne wymagania techniczne oraz transportowe w krajach nordyckich. Gröna Tåget jest również wyjątkowy ze względu na wyposażenie pojazdu w komponenty nowych technologii BOMBARDIER ECO4, które maksymalizują całkowitą wydajność pociągu oraz skuteczne zużycie energii.

Per Kyhle, Senior Technical Strategist w Banverket, powiedział: „Głównym celem tego projektu jest osiągnięcie od 20 do 30 procent mniejszego zużycia energii, skrócenie czasów podróży oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych. Chcemy również operować na szlaku tak szybko i efektywnie, jak to tylko możliwe, przy użyciu obecnej infrastruktury, co często oznacza użytkowanie pojedynczych torów wspólnie z pociągami regionalnymi oraz towarowymi. Testy dowiodły, że cele te są realistyczne. Osiągnęliśmy znaczący postęp w zwiększaniu konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu”. 

Jednym z aspektów zwiększania konkurencyjności jest skrócenie czasu podróży. Duża prędkość Gröna Tåget skróci czas podróży między Sztokholmem a Göteborgiem o 15 minut. 23 czerwca 2008 r. pociąg testowy REGINA ustanowił nowy szwedzki rekord, osiągając prędkość 295 km/godz.

Dzisiejszy przejazd testowy pociągu REGINA był pierwszym z wykorzystaniem technologii Bombardier ECO4, na którą składa się portfolio innowacyjnych produktów i technologii, zaprojektowanych w celu zaoferowania przewoźnikom rozwiązań niezwykle efektywnych kosztowo oraz przyjaznych dla środowiska.

 

Dwa produkty ECO4 eksploatowane w projekcie „Green Train” to:

  • BOMBARDIER MITRAC Permanent Magnet Motor (silnik z magnesami stałymi), nowoczesna technologia silnika umożliwiająca wzrost sprawności łańcucha napędu, której efektem są niższe koszty operacyjne oraz zmniejszony wpływ na środowisko;
  • BOMBARDIER EBI Drive 50, system wspomagania maszynisty, który pozwala oszczędzić nawet 15 procent energii trakcyjnej dzięki informacjom o poziomie prędkości oraz siły trakcyjnej, jakie otrzymuje maszynista.

 

„Projekt ten udowodnił, dlaczego w Bombardier Transportation wierzymy, że klimat naprawdę sprzyja pociągom. Ten wspólny wysiłek dowiódł, że nasz «Green Train» to pojazd odpowiedni do eksploatacji nie tylko w krajach nordyckich. Prezentuje on także nową generację zrównoważonych i wydajnych energetycznie pociągów dużej prędkości. Nasze technologie ECO4 mogą być dostosowane do potrzeb klienta w celu zwiększenia wydajności każdej floty, tak jak to zaprezentowaliśmy dziś” – powiedział Klas Wahlberg, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Szwecję. 

Gröna Tåget powstał, aby kursować w często ostrych warunkach klimatycznych panujących w krajach nordyckich. Został przebudowany tak, by osiągać większe prędkości, przy podwyższonym poziomie bezpieczeństwa oraz niższym zużyciu torów kolejowych.

Wiele uwagi poświęcono również wózkom, które są „przyjazne dla torów” (unikatowe pasywne samonaprowadzanie). Korzyści, jakie przynoszą te wózki, to zwiększona spokojność biegu, niższe siły trakcyjne oraz mniejsze zużycie koła i szyny na łukach torów. W pociągu zastosowano aktywne boczne odsprężynowanie celem podniesienia komfortu pasażerów oraz szersze nadwozia, aby w razie potrzeby zapewnić podróżnym większą liczbę miejsc siedzących.

Dodatkowo, pociąg przeznaczony jest do osiągania wyższych prędkości poprzez zainstalowane na sześciu osiach siniki trakcyjne, z których dwa są typu Permanent Magnet, oraz pantografu dużych prędkości współpracującego z istniejącymi sieciami trakcyjnymi.

Partnerzy projektu „Green Train” to także: Królewski Instytut Technologii (KTH) w Szwecji, Uniwersytet Technologiczny Chalmers, Konstfack (Wyższa Szkoła Sztuk, Rzemiosła i Wzornictwa Przemysłowego), Szwedzka Agencja Rządowa Systemów Innowacyjnych (Vinnova), Szwedzki Narodowy Instytut Badań Dróg i Transportu (VTI), AB Transitio, Branschföreningen Tågoperatörerna, SJ AB, Svenska Tågkompaniet AB, Interfleet Technology AB oraz Transrail Sweden AB.


Informacje o Bombardier Transportation
Bombardier Transportation ma swoją siedzibę w Berlinie i jest obecny w ponad 60 krajach. Około 100 000 pojazdów produkcji Bombardiera znajduje się obecnie w użyciu. Grupa, uważana za lidera na światowym rynku kolejowym, posiada najszerszą ofertę produktową.

Bombardier jest wiodącym w świecie producentem nowoczesnych rozwiązań transportowych, począwszy od samolotów regionalnych i biznesowych po tabor, systemy i usługi kolejowe. Bombardier Inc. jest globalną korporacją z siedzibą w Kanadzie. Przychody spółki w roku obrotowym kończącym się 31 stycznia 2008 r. wyniosły 17,5 mld USD. Akcje koncernu są notowane na giełdzie w Toronto (symbol BBD). Aktualne informacje o spółce można znaleźć pod adresem www.bombardier.com.


Autor:

Tagi: bombardier

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.