Engelhardt mówiąc, iż prywatyzacje spółek w obecnej sytuacji nie są możliwe, zaznaczył, że w ogóle będą przeprowadzone, ale w późniejszym czasie. - O prywatyzacji będziemy myśleć, gdy będziemy widzieć odwrócenie się niekorzystnego trendu. Teraz musimy zająć się ratowaniem spółki - powiedział wiceminister.
Sporządzając zapis o prywatyzacji PKP Cargo w kwietniu 2007 r. trudno było przewidzieć, jak wyjaśnił wiceszef resortu, że sytuacja będzie wyglądała tak jak dziś.
Zapis w Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku, czyli dokument określający działania, które rząd polski zamierza podjąć w latach 2007-2013 w zakresie transportu kolejowego, mówi, że prywatyzacje mają nastąpić odpowiednio - PKP Cargo w 2010 roku, a PKP Intercity w roku bieżącym.
Wiceminister twierdzi, że kondycja PKP Cargo jest zła. - Wynik za I kwartał jest ujemny. Praca przewozowa w tym okresie spadła o prawie 40 proc. – powiedział.
Za I kwartał 2009 r. firma PKP Cargo nie podała jeszcze wyników finansowych.
176 mln zł wynosi strata z jaką PKP Cargo zamknęła rok ubiegły. Natomiast już styczniu 2009 r. strata wyniosła 103 mln zł. W tym samym miesiącu spółka rozpoczęła program oszczędnościowy, którego realizacja ma przynieść 272 mln zł oszczędności w tym roku.
Ministerstwo Infrastruktury, jak informuje Engelhardt, pracuje nad postulatem w zakresie udzielenia pomocy publicznej spółce. W połowie kwietnia tego roku przewoźnik zwrócił się o 230 mln zł pomocy publicznej. Kwotę PKP Cargo zamierza przeznaczyć na program dobrowolnych odejść. w tym roku firma chce zwolnić około 7000 pracowników.
Wiceszef resortu poinformował także, że trwają prace nad modyfikacją części zapisów w Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku. Chodzi m.in. o zmianę zakresu prywatyzacji spółek Grupy PKP. - Trzeba określić ją szerzej. Należy objąć nią więcej spółek Grupy PKP, niż tylko te dwie. - Nie zdradził jednak, o które spółki oprócz PKP Cargo i PKP Intercity chodzi.
A oprócz tych dwóch do Grupy PKP należą m.in.: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), PKP Energetyka, Telekomunikacja Kolejowa i PKP Informatyka.
Autor: (źródło: PAP, ab, gospodarka.gazeta.pl, 07.05.2009)