baner
baner
baner
Petrosoft.pl Technologie Informatyczne Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Prywatyzacja w Grupie PKP

Firma F5 Konsulting Sp. z o.o. została wybrana na doradcę w procesie prywatyzacji Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury – firmy zajmującej się budową i modernizacją infrastruktury kolejowej. Zarząd PKP S.A. podpisał umowę w tej sprawie. Doradca prywatyzacyjny rozpocznie wkrótce pracę również w Polskich Kolejach Linowych w Zakopanem – ogłoszone zostało postępowanie w sprawie wyboru doradcy (w trybie negocjacji). Wkrótce wybrany zostanie też doradca (w przetargu nieograniczonym) do prywatyzacji spółki PKP Energetyka. Doradcy prywatyzacyjni pracują już w spółkach PKP Intercity, PKP Cargo, Bombardier Transportation (ZWUS) Polska i w Kolejowym Szpitalu Uzdrowiskowym w Ciechocinku.

Zadaniem doradców prywatyzacyjnych jest m.in. ustalenie stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa, analiza i ocena sytuacji prawnej majątku oraz wycena wartości spółki. W kolejny etapie doradca ma zarekomendować właścicielowi strategię prywatyzacji spółki, a następnie wspierać jej realizację.

Celem prywatyzacji spółek Grupy PKP jest pozyskanie środków na ich rozwój, zrealizowanie inwestycji, które pozwolą na unowocześnienie czy rozszerzenie dotychczasowej działalności, zwiększając ich konkurencyjność na rynku – mówi Andrzej Wach, prezes zarządu PKP S.A.

W przypadku PNI środki te miałyby zostać przeznaczone na zakup nowoczesnego sprzętu, wykorzystywanego do prowadzenia prac budowlanych i modernizacyjnych, Polskim Kolejom Linowym umożliwiłyby rozszerzanie zakresu dotychczasowej działalności, w PKP Energetyka miałyby zostać przeznaczone na budowę urządzeń i instalacji do wytwarzania energii elektrycznej, w PKP Intercity na zakup nowoczesnego taboru, zaś w PKP Cargo na kupno nowych wagonów oraz inwestycje w centra logistyczne i terminale przeładunkowe.

Więcej informacji nt. spółek poniżej.

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. świadczy usługi w zakresie modernizacji, projektowania i budowy dróg szynowych i kołowych, obiektów inżynieryjnych, budynków i budowli oraz kompleksowej naprawy i utrzymania infrastruktury kolejowej. W ostatnim czasie spółka pracowała m.in. przy modernizacji linii kolejowych: Warszawa – Łódź, Kunowice - Warszawa – Terespol, Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie, Wrocław – Szczecin, Łuków - Radom czy przebudowa stacji Hrubieszów dla LHS. Obecnie spółka uczestniczy przy realizacji największych inwestycji, prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, jak modernizacja linii: Warszawa – Gdynia i Wrocław – Opole. PNI zatrudnia obecnie 1900 pracowników. Zgodnie z założeniami, rekomendacja strategii prywatyzacji spółki ma być gotowa w drugiej połowie tego roku.

Polskie Koleje Linowe S.A. są największą w kraju firmą, świadczącą usługi kolejami linowymi, wyciągami narciarskimi i zjeżdżalniami grawitacyjnymi, zlokalizowanymi w atrakcyjnych turystycznie rejonach południowej Polski - Tatry (Kasprowy Wierch, Hala Gąsienicowa, Hala Goryczkowa), Pasmo Gubałowskie (Gubałówka, Butorowy Wierch), Góra Parkowa dominująca nad miastem Krynica, Palenica i Szafranówka w Szczawnicy, Góra Żar w Międzybrodziu Żywieckim. Spółka zatrudnia obecnie 200 pracowników. Termin złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wybór doradcy prywatyzacyjnego mija 8 marca 2010r. Doradca miałby rozpocząć pracę w 2 kwartale tego roku.

PKP Energetyka S.A. jest przedsiębiorstwem dostarczającym energię elektryczną i jednym z jej większych krajowych odbiorców (3,4% zużycia krajowego). Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju, zlokalizowaną zarówno w centrach dużych miast, jak i na terenach słabiej zurbanizowanych. Największymi klientami PKP Energetyka, oprócz spółek Grupy PKP, są również: Dell Polska, Metro Warszawskie, General Motors Poland, Grupa Kęty, Echo Investment, Tesco Polska czy Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Oprócz dostarczania energii elektrycznej spółka świadczy również usługi elektroenergetyczne w bardzo szerokim zakresie na terenie całego kraju. Obecnie zatrudnia ponad 8 tys. osób. Termin złożenia ofert w przetargu nieograniczonym, który wyłonić ma doradcę prywatyzacyjnego, mija 23 marca 2010r. Doradca miałby rozpocząć pracę w 2 kwartale tego roku.

PKP Cargo S.A. jest spółką, zajmującą się kolejowymi przewozami towarów - przewozy konwencjonalne, kombinowane, ładunków ciężkich, ponadgabarytowych i niebezpiecznych, zarówno w komunikacji krajowej jak i międzynarodowej. Prowadzi także przewozy kolejowo – promowe. Każdego dnia PKP Cargo uruchamia średnio 1300 pociągów, obsługując ponad 10 tys. przedsiębiorców, tu m.in. Kompania Węglowa, ArcelorMittal czy Węglokoks. Spółka zatrudnia obecnie 28 800 pracowników. Doradca prywatyzacyjny w PKP Cargo pracuje od grudnia 2009 roku. Jest to konsorcjum firm McKinsey&Company, Banku Zachodniego WBK, Domu Maklerskiego BZ WBK oraz Kancelarii Weil, Gotshal&Manages. W ubiegłym roku w spółce wdrożony został głęboki proces restrukturyzacji, kontynuowany w roku bieżącym. Wprowadzane zmiany mają stworzyć warunki do wyjścia z ofertą dla inwestorów w 2011 roku.

PKP Intercity S.A. jest to największy polski operator kolejowy, specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych dalekobieżnych przewozach osób. Każdego dnia uruchamia średnio 500 pociągów, łączących centra miast i ośrodków turystycznych w kraju i za granicą, w trzech kategoriach: Express InterCity, Express oraz Tanie Linie Kolejowe. W ubiegłym roku pociągami PKP InterCity podróżowało prawie 52 mln pasażerów. Spółka zatrudnia obecnie 9 tysięcy pracowników. Doradca prywatyzacyjny w PKP Intercity pracuje od marca 2008 roku. Jest to konsorcjum firm PricewaterhouseCoopers Polska oraz ING Securities.

Doradcy prywatyzacyjni pracują również w: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. – PKF Consult Sp. z o.o. oraz Kolejowym Szpitalu Uzdrowiskowym w Ciechocinku – F5 Konsulting Sp. z o.o.


Autor: (źródło: PKP S.A., 25.02.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.