baner
baner
baner
Qumak S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Przebudowa dworca kolejowego Terespol

PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie ogłosił przetarg na wybór wykonawcy przebudowy dworca kolejowego w Terespolu. Modernizacja wykonana będzie zgodnie z dokumentacją projektową i wykonawczą przygotowaną przez firmę GPVT Pracownia Architektoniczna s.c. z Poznania. Nowy dworzec stanie się wizytówką miasta. Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia standardu obsługi podróżnych.

W dniu 14 kwietnia 2010 r. PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie ogłosił przetarg na wybór wykonawcy przebudowy dworca kolejowego Terespol. Oferty można składać do 29 kwietnia do godziny 12:15 w siedzibie PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie przy ulicy Okopowej 5. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 31.12.2010 r. Zadanie w części finansowane jest z dotacji budżetowej.

Dworzec kolejowy Terespol jest kluczowym ogniwem w komunikacji kolejowej zarówno w odniesieniu do krajowego jak i międzynarodowego przewozu osób i towarów. Stacja graniczna Terespol położona jest na ciągu linii E20 przy Granicy Państwa z Białorusią.

W wyniku przeprowadzonej przebudowy zmieni się wygląd budynku. Nowy wizerunek będzie zgodny z wprowadzonymi przez PKP S.A. ujednoliconymi zasadami kolorystyki i oznakowania obiektów dworcowych. Jednocześnie PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie wykona przystosowane dla osób niepełnosprawnych kasy biletowe, sanitariaty, punkt informacyjny oraz pomieszczenie na potrzeby opiekuna z dzieckiem. Zorganizowany zostanie ciąg komunikacyjny, który umożliwi osobom poruszającym się rowerami korzystanie z tunelu podziemnego przebiegającego pod układem torowym. Modernizacja obejmie również przebudowę pomieszczeń ogólnodostępnych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zrezygnowano z budowy ruchomych schodów. Na dworcu zamontowana zostanie winda a istniejące schody zostaną obłożone granitem.

Realizacja projektu wpłynie na poprawę standardu obsługi podróżnych. Obiekt będzie bardziej przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Zainstalowanie monitoringu oraz systemu ostrzegania o pożarze zwiększy bezpieczeństwo osób przebywających na dworcu. Budynek stanie się ozdobą miasta.

Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na ponad czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat!

Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości 980 mln złotych (brutto). Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (547 mln złotych) , fundusze budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz fundusze własne PKP S.A. (102 mln złotych).  Przez dwa lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.

Oprócz tego PKP S.A. współpracuje z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami z PKP S.A przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.

PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.

Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.

(grafika - PKP PLK S.A.)


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 15.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.