PKP Informuje, że od jutra rozpoczną się prace zmierzające do przebudowy dworca Łódź Widzew. Ma on przejąć obsługę podróżnych po zamknięciu dworca Łódź Fabryczna.
W wyniku postępowania przetargowego został wyłoniony wykonawca – SKANSKA S.A., który zajmie się całym projektem. Koszt planowanych prac wynosić będzie 6 343 428,10 zł (w tym 4 104 552,69 zł PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Łodzi, 2 238 875,41 Zarząd Dróg i Transportu). Termin wykonania określono na 6 miesięcy od dnia podpisania umowy czyli od 1 grudnia 2009r. Przekazanie placu budowy nastąpi 8 grudnia 2009r.
Budynek dworca zostanie rozbudowany. W dobudowanej części znajdować się będzie 5 kas biletowych oraz informacja jak również hol o powierzchni ok.92 m². Dodatkowo w istniejącym budynku zostanie wygenerowana poczekalnia dla podróżnych o powierzchni ok.
Tereny znajdujące się bezpośrednio przy dworcu również ulegną przebudowie. Powstaną dwa oświetlone parkingi na ok. 200 stanowisk każdy. Bezpośrednio za budynkiem dworca w stronę miasta powstanie pętla autobusowa dla trzech linii, które skomunikują dworzec Łódź Widzew z centrum miasta oraz postój Taxi.
Zgodnie z umową ZDiT będzie finansował cześć projektu: Budowę pętli autobusowej dla 3 linii, budowę parkingu zachodniego dla ok. 200 stanowisk w technologii nawierzchni ażurowej, budowę drogi dojazdowej do dworca Łódź Widzew od strony ul. Służbowej wraz z postojem Taxi.
Zakończenie prac przewidywane jest na II kwartał 2010 roku. Po zakończeniu prac nastąpi zamknięcie dworca Łódź Fabryczna i rozpoczęcie prac przez PKP PLK S.A. mających na celu modernizację linii Łódź Widzew – Łódź Fabryczna.
Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat!
Do 2012 roku PKP S.A. wyda na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (236 mln złotych) , fundusze budżetu Państwa (353 mln złotych) , fundusze własne PKP S.A. (102 mln złotych). Oprócz tego PKP S.A. współpracuje z dużymi firmami developerskimi, które są partnerami PKP S.A przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 2 mld złotych.
PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.
Autor: (źródło: PKP S.A., 07.12.2009)