baner
baner
baner
ALFA POLAND Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Przejazdy kolejowe coraz tańsze

Na konkurencji przewoźników korzystają pasażerowie. Przykładem są pociągi InterRegio oferujące, np. pociąg z Warszawy do Krakowa za jedynie 38 zł i 50 groszy. Czas przejazdu to 3 godziny i 20 minut, czyli tylko o 30 minut dłużej niż w przypadku pociągu InterCity. Ważne, że oferta nie jest promocyjna – chwilowa, ale stała.

Nowe połączenie InterREGIO działa dopiero tydzień czasu, a już bije rekordy popularności, bo pociągi są pełne. Trudno się więc dziwić, że spółka PKP z samorządami, chce już we wrześniu uruchomić kolejne tanie połączenia pod tanią marką, m.in. dla studentów. Atrakcyjna dla klientów oferta jest solą w oku dla InterCity, innej spółki z grupy PKP obsługującej trasy długodystansowe. Konkurencja zabiera jej klientów z flagowych przewozów IC jak i pospiesznych.

Kursy InterREGIO trwają już 3 miesiące, a ich sieć rozrosła się do ok. 20 połączeń na najbardziej popularnych w Polsce trasach kolejowych. Spora grupa klientów czekała na tańsza ofertę. Np. z ważną legitymacją studencką pojedziemy z Warszawy do Krakowa za 24 zł, bo w pociągach InterREGIO obowiązują ulgi, których nie ma chociażby w InterCity.

Tańsze oferty są możliwe dzięki objęciu udziałów w PKP Przewozy Regionalne przez 16 samorządów, które są zainteresowane obniżeniem cen i większym ruchem. Przy operacji spółka utraciła wtedy na rzecz InterCity obsługę połączeń międzywojewódzkich. Obecnie jednak zamierza odzyskać dochodowe połączenia na najlepszych trasach. Podróżni mogą być jedynie niezadowoleni z komfortu składów. Gdy PKP PR podzieliły się, InterCity S.A przejęła pociągi pospieszne z wagonami przystosowanymi do tras dalekobieżnych, a zostawiła głównie wysłużone składy elektryczne. Obecność InterRegio to novum na rynku, bo dotychczas spółki z grupy PKP nie konkurowały ze sobą.

- To po prostu zwykłe pociągi podmiejskie puszczone wbrew założeniom konstrukcyjnym na dalekie trasy. Teraz tylko czekać, aż relacje międzymiastowe zaczną obsługiwać tramwaje, autobusy miejskie zaczną jeździć za granicę a przewoźnicy towarowi zaproponują tani transport węglarkami na wakacje – mówi rzecznik PKP InterCity Paweł Ney.

Luksusu nie ma, ale chętni i tak są. - Średnie zapełnienie pociągów InterREGIO wynosi około 80 proc. - informuje rzecznik spółki PKP Przewozy Regionalne Piotr Olszewski.

To wysoki wynik, szczególnie z uwagi na brak promocji nowej oferty. Podróżni, którzy pojechali drogim InterCity (ok. 100 zł), nie kryją rozżalenia. - Za bilet musiałam zapłacić o wiele więcej - mówi Maria Ratajczyk, która często jeździ między Warszawą a Krakowem. Dodaje, że gdyby wiedziała, o tańszym połączeniu do Warszawy, nie zastanawiałaby się ani chwili.

Wyszukiwarki dostępne na stronie PKP także nie pokazują tanich połączeń. - Projekt jest nowy. Przykładowo decyzja o uruchomieniu pociągów relacji Kraków - Warszawa zapadła dopiero dzień wcześniej, stąd informacja do podróżnych mogła dotrzeć trochę później - tłumaczy Paweł Olszewski. Oferta PKP PR cały czas się rozwija i nie wszędzie jest dostępna dlatego przewoźnik dopiero planuje akcję promocyjną.

InterREGIO po raz pierwszy ruszył 1 marca z Warszawy do Białegostoku, potem uruchomiono połączenie Poznań - Warszawa, a później m.in. Łódź - Warszawa, gdzie puszczono aż trzy składy. PKP IC natychmiast odpowiedziała uruchomieniem dwóch dodatkowych pociągów na tej najbardziej obleganej przez podróżnych trasie. Bilety na InterREGIO są tańsze o 7 zł. Podróżni mają zatem do wyboru większą liczbę połączeń i tańszą alternatywę.

Teraz w planach InterREGIO jest połączenie Łódź - Częstochowa – Kraków, skierowane do studentów i uruchamiane w piątkowe i niedzielne popołudnia. Przewozy są tańsze, bo jeżdżą tylko na najlepszych trasach w godzinach szczytu. Dzięki temu, że obsługują też 10 razy mniej połączeń niż InterCity, mają też dużo niższe koszty.

Jest jednak problem, bo nieoficjalnie mówi się o rosnącym konflikcie wśród zarządzających PKP PR, z których część nie chce wyniszczającej konkurencji z InterCity.  Nie wiadomo więc, jak długo pasażerowie będą cieszyć się z tańszych biletów.

Warszawa - Kraków:

InterCity Cena 97zł + 25 zł dopłaty za miejscówkę Czas przejazdu 2:50

Pośpieszny Cena 54 zł Czas przejazdu 5:20

InterREGIO Cena 38,5 zł Czas przejazdu 3:20

Warszawa - Łódź:

Pośpieszny Cena 32 zł Czas przejazdu 1:20

InterREGIO Cena 25 zł Czas przejazdu 1:40

 


Autor: (źródło: Tomasz Dominiak, Dziennik Polska, 11.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.