baner
baner
baner
Faiveley Transport Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Przejazdy kolejowe coraz tańsze

Na konkurencji przewoźników korzystają pasażerowie. Przykładem są pociągi InterRegio oferujące, np. pociąg z Warszawy do Krakowa za jedynie 38 zł i 50 groszy. Czas przejazdu to 3 godziny i 20 minut, czyli tylko o 30 minut dłużej niż w przypadku pociągu InterCity. Ważne, że oferta nie jest promocyjna – chwilowa, ale stała.

Nowe połączenie InterREGIO działa dopiero tydzień czasu, a już bije rekordy popularności, bo pociągi są pełne. Trudno się więc dziwić, że spółka PKP z samorządami, chce już we wrześniu uruchomić kolejne tanie połączenia pod tanią marką, m.in. dla studentów. Atrakcyjna dla klientów oferta jest solą w oku dla InterCity, innej spółki z grupy PKP obsługującej trasy długodystansowe. Konkurencja zabiera jej klientów z flagowych przewozów IC jak i pospiesznych.

Kursy InterREGIO trwają już 3 miesiące, a ich sieć rozrosła się do ok. 20 połączeń na najbardziej popularnych w Polsce trasach kolejowych. Spora grupa klientów czekała na tańsza ofertę. Np. z ważną legitymacją studencką pojedziemy z Warszawy do Krakowa za 24 zł, bo w pociągach InterREGIO obowiązują ulgi, których nie ma chociażby w InterCity.

Tańsze oferty są możliwe dzięki objęciu udziałów w PKP Przewozy Regionalne przez 16 samorządów, które są zainteresowane obniżeniem cen i większym ruchem. Przy operacji spółka utraciła wtedy na rzecz InterCity obsługę połączeń międzywojewódzkich. Obecnie jednak zamierza odzyskać dochodowe połączenia na najlepszych trasach. Podróżni mogą być jedynie niezadowoleni z komfortu składów. Gdy PKP PR podzieliły się, InterCity S.A przejęła pociągi pospieszne z wagonami przystosowanymi do tras dalekobieżnych, a zostawiła głównie wysłużone składy elektryczne. Obecność InterRegio to novum na rynku, bo dotychczas spółki z grupy PKP nie konkurowały ze sobą.

- To po prostu zwykłe pociągi podmiejskie puszczone wbrew założeniom konstrukcyjnym na dalekie trasy. Teraz tylko czekać, aż relacje międzymiastowe zaczną obsługiwać tramwaje, autobusy miejskie zaczną jeździć za granicę a przewoźnicy towarowi zaproponują tani transport węglarkami na wakacje – mówi rzecznik PKP InterCity Paweł Ney.

Luksusu nie ma, ale chętni i tak są. - Średnie zapełnienie pociągów InterREGIO wynosi około 80 proc. - informuje rzecznik spółki PKP Przewozy Regionalne Piotr Olszewski.

To wysoki wynik, szczególnie z uwagi na brak promocji nowej oferty. Podróżni, którzy pojechali drogim InterCity (ok. 100 zł), nie kryją rozżalenia. - Za bilet musiałam zapłacić o wiele więcej - mówi Maria Ratajczyk, która często jeździ między Warszawą a Krakowem. Dodaje, że gdyby wiedziała, o tańszym połączeniu do Warszawy, nie zastanawiałaby się ani chwili.

Wyszukiwarki dostępne na stronie PKP także nie pokazują tanich połączeń. - Projekt jest nowy. Przykładowo decyzja o uruchomieniu pociągów relacji Kraków - Warszawa zapadła dopiero dzień wcześniej, stąd informacja do podróżnych mogła dotrzeć trochę później - tłumaczy Paweł Olszewski. Oferta PKP PR cały czas się rozwija i nie wszędzie jest dostępna dlatego przewoźnik dopiero planuje akcję promocyjną.

InterREGIO po raz pierwszy ruszył 1 marca z Warszawy do Białegostoku, potem uruchomiono połączenie Poznań - Warszawa, a później m.in. Łódź - Warszawa, gdzie puszczono aż trzy składy. PKP IC natychmiast odpowiedziała uruchomieniem dwóch dodatkowych pociągów na tej najbardziej obleganej przez podróżnych trasie. Bilety na InterREGIO są tańsze o 7 zł. Podróżni mają zatem do wyboru większą liczbę połączeń i tańszą alternatywę.

Teraz w planach InterREGIO jest połączenie Łódź - Częstochowa – Kraków, skierowane do studentów i uruchamiane w piątkowe i niedzielne popołudnia. Przewozy są tańsze, bo jeżdżą tylko na najlepszych trasach w godzinach szczytu. Dzięki temu, że obsługują też 10 razy mniej połączeń niż InterCity, mają też dużo niższe koszty.

Jest jednak problem, bo nieoficjalnie mówi się o rosnącym konflikcie wśród zarządzających PKP PR, z których część nie chce wyniszczającej konkurencji z InterCity.  Nie wiadomo więc, jak długo pasażerowie będą cieszyć się z tańszych biletów.

Warszawa - Kraków:

InterCity Cena 97zł + 25 zł dopłaty za miejscówkę Czas przejazdu 2:50

Pośpieszny Cena 54 zł Czas przejazdu 5:20

InterREGIO Cena 38,5 zł Czas przejazdu 3:20

Warszawa - Łódź:

Pośpieszny Cena 32 zł Czas przejazdu 1:20

InterREGIO Cena 25 zł Czas przejazdu 1:40

 


Autor: (źródło: Tomasz Dominiak, Dziennik Polska, 11.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.