Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg na wykonanie remontu i rozbudowy trasy tramwajowej od węzła Targowa/Kijowska do węzła Targowa / Zieleniecka wraz z pętlą „Zieleniecka”. Szacunkowa kwota zamówienia wynosi prawie 45 mln zł netto. Prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Będzie to początek modernizacji trasy tramwajowej „Modernizacja trasy tramwajowej odc. Dw. Wileński – Stadion Narodowy – Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 wagonów niskopodłogowych”. W ramach prac planujemy wykonanie remontu i rozbudowy trasy tramwajowej na odcinku o długości ok. 3 200 metrów toru pojedynczego (mtp) wraz z przystankami tramwajowymi (6 sztuk; 3 zespoły przystankowe). Przystanki będą szersze niż zazwyczaj z posadzką kamienną i wygrodzeniem chroniącym pasażerów przed ochlapywaniem. Większość przystanków będzie miała dojście z dwóch stron. Długość przystanków umożliwi jednoczesne zatrzymanie dwóch tramwajów 120Na. Całe torowisko będzie wykonane w trwałej konstrukcji bezpodsypkowej, odwodnione i wyciszone (szyna w otulinie żywicznej lub z gumowymi wkładkami w komorach łubkowych). Torowisko w Al. Zielenieckiej będzie miało zabudowę trawiastą, na ul .Targowej zabudowa torowiska będzie została uzgodniona ze Stołecznym Konserwatorem Zabytków i umożliwi przejazd pojazdów uprzywilejowanych. Na pętli „Zieleniecka” zostanie zmodernizowany układ zwrotnic a także wykonany zostanie tor awaryjny. Na obu modernizowanych węzłach („Kijowska” i „Zieleniecka”) dobudowane zostaną tzw. trzecie tory na wszystkich wlotach (dzięki temu tramwaje jadące w różnych kierunkach nie będą się wzajemnie blokować, podobne rozwiązanie zastosowano przy dworcu Wileńskim, a w mniejszej skali np. przy PDT i stacji metra Marymont). Przystanki będą przeniesione na wyloty skrzyżowań, aby pasażerowie mogli oczekiwać w jednym miejscu na tramwaje jadące z różnych stron ale w jednym kierunku – dzięki temu np. pasażerowie jadący z okolic Teatru Powszechnego na Bródno nie będą musieli decydować, czy wolą iść na „trójkę”, czy na „25”.
Kolejna inwestycja na Euro 2012
Będzie to kluczowy projekt przed Euro 2012 ponieważ stanowi ona w naturalny sposób wschodnią obwodnicę tramwajową Stadionu Narodowego. Uważamy, że kibice i Warszawiacy wybiorą właśnie tramwaj aby dostać się w ten rejon miasta w komfortowych warunkach (nowymi niskopodłogowymi tramwajami typu 120Na) m.in. zmodernizowaną trasą tramwajową w Al. Jerozolimskich (odc. pętla Gocławek – pętla Banacha) i obecnie modernizowaną trasą tramwajową W-Z.
Harmonogram prac
Prace te zostaną zrealizowane w ciągu 250 dni od podpisania umowy, przy czym większość prac torowych wykonać chcemy przed końcem października. Prace będą prowadzone etapami, z utrzymaniem ruchu tramwajów w części relacji oraz zapewnieniem ciągłości funkcjonowania zajezdni tramwajowej R-2 „Praga”. Szacunkowy koszt inwestycji to 44 800 000,00 PLN (bez VAT). Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu to 15 lipca.
Jeszcze w tym roku ogłoszony będzie przetarg na realizacje dwóch kolejnych odcinków trasy:
Prace te będą wykonywane do 2011 roku. Inwestycje te muszą być skoordynowane z budową II linii metra. Wykonawca będzie musiał także wdrożyć projekty tymczasowej i stałej organizacji ruchu.
Projekt pn. „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński - Stadion Narodowy - Rondo Waszyngtona wraz zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”, znajduje się na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Autor: (źródło: Tramwaje Warszawskie, 09.07.2010)