W dniu 15 lutego 2010 r. nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności budowy linii kolejowej dużych prędkości z Wrocławia i Poznania przez Łódź do Warszawy.
W postępowaniu prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego w lipcu 2009 r. komisja przetargowa PKP Polskie Linie Kolejowe SA skierowała zaproszenia do drugiego etapu dialogu do pięciu konsorcjów, których liderami są:
W terminie do 15.02.2010 r. godz. 12.00 oferty złożyli wszyscy wymienieni oferenci. Ostateczne wyłonienie wykonawcy studium wykonalności jest spodziewane w I kwartale 2010 r.
Kryteria to:
Zamawiający (PKP Polskie Linie Kolejowe SA) na sfinansowanie zamówienia przeznaczył kwotę 85 605 936 zł brutto (70 168 800 zł netto).
Oferenci złożyli następujące oferty ceny studium wykonalności (w kolejności otwarcia ofert):
Termin realizacji zamówienia wynosi: - dla pierwszej części (opracowanie studium wykonalności linii dużych prędkości i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową oraz zarekomendowanie i wskazanie wariantu najkorzystniejszego dla środowiska naturalnego) – 13 miesięcy od dnia podpisania umowy, - dla drugiej części (uszczegółowienie wybranego wariantu przebiegu linii i połączeń z CMK, uszczegółowienie analiz, opracowanie raportu oddziaływania na środowisko, opracowanie wniosku o uwarunkowaniach środowiskowych, sporządzenie dokumentu obejmującego analizę kosztów i korzyści oraz opracowanie opisów przedmiotów zamówienia dla wyboru wykonawców kolejnych etapów przygotowania do budowy linii dużych prędkości) – 27 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Przygotowanie budowy linii dużych prędkości, w tym studium wykonalności, jest finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, z wykorzystaniem środków z Funduszu Spójności i z budżetu państwa. Łącznie na wszystkie zadania związane z przygotowaniem budowy linii KDP przeznaczono kwotę 290,98 mln zł.
Inne zadania związane z tym projektem to m.in. wykonanie studiów wykonalności dla przygotowania węzłów kolejowych Poznań, Wrocław, Łódź, Warszawa (w trakcie prac) dla kolei dużych prędkości, szczegółowa realizacja standardów unijnych i zapewnienie kompatybilności linii dużych prędkości z istniejącą infrastrukturą kolejową. Linia KDP będzie pierwszą od lat 70. XX w., czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej (
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 15.02.2010)