Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich (odc. ul. Górczewska - ul. Radiowa). Planujemy, że prace budowlane rozpoczną się wiosną przyszłego roku a zakończą do 2011 roku. Szacunkowa wartość zamówienia to ok. 44 mln zł.
Będzie to pierwsza od pięciu lat budowa nowej trasy tramwajowej w Warszawie. W ramach zamówienia Wykonawca zaprojektuje i wybuduje trasę tramwajową wraz infrastruktura towarzyszącą w ciągu ul. Powstańców Śląskich od skrzyżowania z ul. Radiową do skrzyżowania z ul. Górczewską. W ramach zamówienia zostanie także zmodernizowana podstacja trakcyjna „Powstańców Śląskich”, oraz wybudowany zostanie układ kablowy dla zasilania nowego odcinka trasy tramwajowej. Przebudowany zostanie także układ drogowy, w tym sygnalizacja świetlna, która umożliwi przydzielanie priorytetu dla tramwajów.
W ramach zamówienia wybudowanych zostanie ok. 3800 mtp (metrów toru pojedynczego; a więc 3,8 km torów;1,9 km trasy tramwajowej) nowych torów i przebudujemy ok. 500 mtp torów. Wybudujemy dwa węzły rozjazdowe tzw. trójkąty (3 relacje skrętne) Górczewska / Powstańców Śląskich i Radiowa / Powstańców Śląskich. Na najsilniej obciążonych wlotach ruch tramwajów usprawnią wydzielone tory dla każdej relacji tak, by składy się wzajemnie nie blokowały.
Zbudowanych będzie także 10 przystanków (3 zespoły przystankowe Bemowo – Ratusz, Radiowa, Kazubów, Dywizjonu 303). Będą one wyłożone posadzką z jasnego, przeciwpoślizgowego granitu. Będzie to standard porównywalny z trasą tramwajową W-Z. Na każdym przystanku (będą one bardzo długie - 66 m) będą się mieściły dwa tramwaje nowego typu 120 Na „Swing”. Przystanki położone w węzłach zlokalizowane będą „na wylocie”, aby tramwaje jadące w jednym kierunku z różnych zatrzymywały się przy jednym peronie. Perony będą dodatkowo doświetlone i wyposażone w wiaty oraz wygrodzenia chroniące oczekujących pasażerów przed ochlapaniem.
Dodatkowo przebudowana zostanie istniejąca i zbudowana nowa jezdnia wzdłuż ul. Powstańców Śląskich na odcinku od wiaduktu nad trasą S8 do ul. Radiowej. Obok jezdni powstanie także ścieżka rowerowa i chodnik.
Dzięki budowie tej trasy tramwajowej mieszkańcy Bemowa nie będą się musieli przesiadać się do autobusów aby przejechać z północy na południe swojej dzielnicy szybkim tramwajem. Dodatkowo, możliwe będzie zapewnienie połączeń tramwajami z sąsiednimi dzielnicami –z Bielanami i zachodnim Żoliborzem dla mieszkańców Jelonek oraz z południową częścią Woli i Mokotowem dla mieszkańców Bemowa. Mieszkańcy Boernerowa zyskają możliwość wygodnej przesiadki na skrzyżowaniu nowej trasy z trasą „dwudziestki”.
Autor: (źródło: Tramwaje Warszawskie, 30.08.2010)