baner
baner
baner
TRACK TEC S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Przewoźnicy ryzykują prędkością

22 lutego w Świnoujściu doszło do wypadku. Przyczyna była zbyt duża prędkość z jaką jechał bus firmy przewozowej Emilbus. Pojazd z czterema pasażerami wpadł poślizg i wleciał do rowu. Śmierć poniósł 61-lteni pasażer. Ranne były dwie osoby. Przyczyna musiała być prędkość z jaką jechał samochód – 90m/h, choć przepisy pozwalały na 70km/h. Wypadek miał miejsce po godz. 9 o 3 km od miejskiej przeprawy promowej, a o tej porze powinien jeszcze się znajdować na przystanku w Międzyzdrojach bo tak wynika z rozkładu jazdy zatwierdzonego przez Urząd Marszałkowski. Wg obliczeń w dokumentach trasę 110 kilometrów busy powinny przebyć w 110 min (wtedy tzw. prędkość techniczna, czyli z postojami na trzech przystankach, wynosi 60 km na godz.).

Różni się to jednak od informacji zawartych na stronie internetowej przewoźnika, który podaje, że orientacyjny czas podróży wynosi 95 min. Tego samego można się dowiedzieć dzwoniąc do firmy. Mianowicie, że wg rozkładu bus, który wyjeżdża ze Szczecina o godz. 7.30, w Międzyzdrojach powinien być o godz. 9.05. - Na przystanku trzeba być o godz. 8.50, bo bus może odjechać wcześniej – udziela porady przez telefon pracownica Emilbusa.

Ale konkurencja nie śpi. Rozkłady jazdy firm Jomsborg i Norbis również nie pokrywają się z tymi zatwierdzonymi przez urzędników. Przewoźnicy podają, że podróż trwa ok. 100 min., a wg planu, Norbis powinien jechać 110 min, a Jomsborg 121 min. Auta muszą jechać ze średnią prędkością 70 km na godz., żeby pokonać trasę w 95-100 min.

Właściciel Emilbusa, Mariusz Piotrowski zaprzecza, istnieniu dwóch różnych rozkładów jazdy: - Jeździmy zgodnie z zatwierdzonym przez urząd rozkładem. Czasami zdarza się, że pasażerowie wymuszą na kierowcy, by był wcześniej. Informacja na stronie internetowej nie jest oficjalnym rozkładem.

Co innego twierdzą pasażerowie. - Kierowcy pędzą nawet 100 km na godz., bo konkurencja jest duża. Wygrywają ci, którzy jadą szybciej - mówi Karolina, studentka PAM, która co tydzień jeździ do Międzyzdrojów do domu. - Jeżdżą, jak chcą. Zgadza się tylko godzina odjazdu. Każdy wie, że na trasie trzeba być na przystanku kilkanaście minut wcześniej - dodaje Marta Woźnicka, czekająca ostatniej soboty na postoju Emilbusa.

Ponad 40 busów odjeżdża codziennie ze Szczecina w stronę Świnoujścia. Przewoźnicy ścigają się również z pociągami. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba pasażerów kolei na tej trasie wzrosła o 30 proc. PKP obniżyła ceny biletów, skróciła podróż (z trzech godzin do 110 min), zwiększyła liczbę połączeń i zmodernizowała wagony.

Pracownik Biura Regionalnego Transportu Pasażerskiego Urzędu Marszałkowskiego, które wydaje zezwolenie na przewozy informuje, że prawo nie pozwala mu kontrolować przewoźników na drodze. – mówi Grzegorz Zmysłowski. -  To zadanie Inspekcji Transportu Drogowego. – dodaje. Jednak z ITD do tej pory nie wpłynęły żadne informacje o nieprzestrzeganiu rozkładów jazdy na tej trasie. - Gdyby takie były, moglibyśmy wszcząć postępowanie wyjaśniające - oznajmia Zmysłowski. - Nie możemy karać przewoźnika za to, co podaje na swojej stronie internetowej.

Dowód na to, że przewoźnicy łamią przepisy Ustawy o transporcie drogowym, mógłby spowodować odebranie im licencji. ITD. Od 2006 r. poinformowała o zaledwie 32 przypadkach naruszania rozkładu jazdy w województwie zachodniopomorskim, a w regionie jest ponad 70 przewoźników i ok. tysiąca kursów dziennie.

- Za jazdę niezgodną z rozkładem możemy ukarać mandatem w wysokości 500 zł. Ale nie jesteśmy w stanie sprawdzić wszystkich linii. Zatrudniamy 19 inspektorów i mamy tylko sześć radiowozów na cały region, a zadań bardzo dużo - poinformowała Maria Byra, naczelnik ITD w Szczecinie. - Po wypadku w Świnoujściu wysłaliśmy na tę trasę nieoznakowany radiowóz. Kierowców busów ukaraliśmy kilkoma mandatami za nadmierną prędkość. Przyjrzymy się także punktualności przewoźników.


Autor: (źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin 15-03-2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.