baner
baner
baner
Kuźnia Ostrów Wielkopolski Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Przewozy biomasy z wykorzystaniem transportu kolejowego

W 2011 roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali 1,180 miliona ton biomasy, o 519,1 tysiąca ton więcej w porównaniu z 2010 rokiem (wzrost o 78,6%). Znaczący wzrost odnotowały przewozy międzynarodowe. W 2011 roku masa przewiezionych ładunków w tej komunikacji wyniosła 799,1 tysiąca ton, o 133% więcej niż w roku poprzednim (456,2 tysiąca ton).

Rynek przewozu biomasy mierzony wykonaną pracą przewozową cechuje analogiczna tendencja. Przewoźnicy kolejowi przy realizacji przewozów wykonali 256,3 mln tonokilometrów, o 105,7 mln więcej niż w 2010 roku (wzrost o 70,1%). Praca przewozowa w komunikacji międzynarodowej wzrosła w tym okresie o 98,7% i na koniec 2011 roku wyniosła 166,5 mln tonokilometrów.

Ze wstępnych prognoz przewozowych sporządzonych na podstawie informacji przekazanych przez licencjonowanych przewoźników kolejowych wynika, że w 2012 roku rynek przewozu biomasy może być jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów przewozów kolejowych. Na koniec 2012 roku wielkość rynku biomasy może oscylować na poziomie 2,7 mln ton. Wykonana przy jej przewozie praca przewozowa może osiągnąć poziom 900 mln tonokilometrów, tj. ponad trzykrotnie więcej niż w 2011 roku.

Udział przewozu biomasy w ogólnym wolumenie przewozów kolejowych na koniec 2011 roku wyniósł wg przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej około 0,47%, o 0,2% więcej niż w 2010 roku. Według prognoz na koniec 2012 roku może wzrosnąć do poziomu 1,5%.
W 2011 roku dominowały przewozy produktów pochodzenia leśnego, w tym: drewno, trociny, zrębki drzewne, brykiety oraz produkty pochodzenia roślinnego. Przewozy biomasy realizowane były głównie w imporcie z krajów wschodnich oraz w komunikacji krajowej.

W 2011 roku przewozy biomasy realizowało siedmiu licencjonowanych przewoźników kolejowych (w 2010 roku działalność deklarowało 3 przewoźników).

Głównym czynnikiem wzrostu zapotrzebowania na przewozy biomasy są coraz ostrzejsze normy ochrony środowiska oraz realizacja unijnej polityki klimatycznej, która zakłada ograniczenie emisji dwutlenku węgla, w tym liczne inwestycje energetyczne oparte na wykorzystywaniu biomasy w procesach spalania i współspalania z węglem.

Do biomasy zaliczamy między innymi stałe i ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, a także przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji.

Szczegóły:

  • http://www.utk.gov.pl/portal/pl/64/1538/PRZEWOZY_BIOMASY_Z_WYKORZYSTANIEM_TRANSPORTU_KOLEJOWEGO.html


Autor: (źródło: UTK, 10.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.