baner
baner
baner
Fabryka Taśm Transporterowych Wolbrom S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Przyjacielu, ustąp miejsca... niepełnosprawnym

Podróżując komunikacją nie bądźmy obojętni, dostrzegajmy niepełnosprawnych pasażerów i pomagajmy im, nie tylko ustępując miejsca. Druga odsłona kampanii społecznej ZTM „Przyjacielu, ustąp miejsca” rozpoczyna się 8 września. Będziemy zachęcali, aby pomocną dłoń wyciągnąć do współpasażerów, od których korzystanie ze środków miejskiego transportu wymaga czasem większego wysiłku. Wcześniej, pierwszy etap kampanii przyczynił się do zwiększenia wśród warszawiaków świadomości, jak ważne jest pomaganie kobietom w ciąży.

Zarząd Transportu Miejskiego systematycznie podejmuje działania informacyjno-edukacyjne, zapewniające osobom niepełnosprawnym komfort i bezpieczeństwo w komunikacji. Uzupełnieniem rozwiązań systemowych musi być jednak przyjazna, nacechowana empatią, postawa współpasażerów oraz obsługi pojazdów.

Często widzimy, że na przystanku czeka osoba niewidoma bądź słabowidząca, pasażer na wózku lub poruszający się o kulach, czy też ktoś, kto cierpi na schorzenia narządu słuchu. Niewiele potrzeba, aby ułatwić im życie. Każdy z nas może udzielić informacji, jaka linia podjeżdża na przystanek, pomóc przy wsiadaniu, ustąpić miejsca (nie tylko tego, które oznaczone jest specjalnym piktogramem), czy podpowiedzieć, kiedy należy wysiąść.

Celem akcji jest także uczulenie prowadzących pojazdy, aby zawsze dostrzegali niepełnosprawnych pasażerów. „Przechylenie” autobusu, w celu zniwelowania różnicy pomiędzy progiem a krawężnikiem, czy rozłożenie specjalnego podestu umożliwiającego wjazd wózkiem – to zadania, które powinny być traktowane nie tylko jako służbowy obowiązek, ale także jako zwykły, ludzki odruch niesienia pomocy.

Niepełnosprawni stanowią znaczącą grupę społeczną. Według szacunków w Warszawie takich osób jest ponad 180 tysięcy. Stanowią zatem ponad jedną dziesiątą ogółu stałych mieszkańców. Wielu niepełnosprawnych doskonale radzi sobie w codziennym życiu, są jednak też osoby, dla których pokonanie barier napotykanych w mieście jest ogromnym wyzwaniem.

Transport publiczny jest ważnym czynnikiem, pozwalającym aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym. Bezpieczna komunikacja i przyjaźni współpasażerowie otwierają perspektywy sprawnego dojazdu np. do pracy, na imprezy kulturalne, zakupy i spotkania. Sprawmy, aby niepełnosprawni mogli wyjść z domu i ruszyć w podróż po Warszawie z przekonaniem, że nie są zdani tylko na siebie.

Problematyka pomocy i ustępowania miejsca wszystkim potrzebującym – starszym, niepełnosprawnym, kobietom w ciąży jest wpisana na stałe w działania edukacyjno-informacyjne ZTM. Chcemy, aby przesłanie kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” przebijało się na co dzień do świadomości pasażerów komunikacji publicznej, szczególnie do młodych ludzi. Pierwszy etap kampanii  został przeprowadzony w maju br. Udało się zwrócić uwagę opinii publicznej na kwestię bezpieczeństwa kobiet w ciąży, korzystających z miejskiego transportu. Odzewem była m.in. ogromna liczba maili i listów, jakie wpłynęły do Zarządu Transportu Miejskiego.

Plakaty kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” pojawią się w autobusach, tramwajach, na tablicach na stacjach metra oraz w gablotach wiat przystankowych. Na monitorach LCD w autobusach emitowany będzie spot, a na monitorach cityinfo (w wagonach metra) - specjalna plansza. Na stronie internetowej ZTM, a także na stołecznych portalach internetowych umieszczony zostanie banner. Do pomagania niepełnosprawnym pasażerom zachęcać będą media. Partnerami kampanii są: stacja TVN Warszawa, City Channel i AMS.

70 procent autobusów kursujących obecnie w godzinach szczytu oraz 94 procent w dni świąteczne to pojazdy niskopodłogowe. Dzięki zakupom taboru przez przewoźników, w ciągu najbliższych 3-4 lat niskopodłogowe będą wszystkie autobusy i połowa tramwajów.

Nowe pojazdy wyposażone są w system głosowej informacji pasażerskiej. Wjazd wózkiem inwalidzkim do niskopodłogowych autobusów ułatwiają specjalne platformy. Dodatkowym udogodnieniem jest tzw. opcja „przyklęku”, dzięki której kierowca może przechylić autobus, zmniejszając różnicę pomiędzy progiem a krawężnikiem. Po stołecznych ulicach kursują już autobusy wyposażone w przyciski do otwierania drzwi oznaczone alfabetem Braille’a. Podobnie oznakowane są przyciski w windach na stacjach metra. W pojazdach komunikacji miejskiej wprowadzono bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów.

Systematycznie przeprowadzane są badania i konsultacje, pozwalające poznać opinie i postulaty niepełnosprawnych pasażerów.

(grafika - ZTM w Warszawie)


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 08.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.