baner
baner
baner
Qumak S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Przyszłość kolei aglomeracyjnej

Jak wpisać kolej w transportowy system miast? – zastanawiali się uczestnicy debaty „Lunch z Kurierem”, zorganizowanej przez KOW sp. z o.o.

Transport szynowy w aglomeracjach stanowi dynamicznie rozwijający się rynek. Podkreślają to zarówno statystyki przewozowe, jak i poziom przeprowadzanych w tym sektorze inwestycji.

Chociaż z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2010 r. ogólna liczba pasażerów kolei spadła, to w przewozach kolejowych w aglomeracjach jest wręcz przeciwnie. Przykładowo Koleje Mazowieckie w ubiegłym roku przewiozły blisko 53 mln pasażerów (wzrost o 2 proc. wobec 2009 r.), a trójmiejska SKM-ka przewiozła 37 mln 300 tys. pasażerów (wzrost o 1,4 proc.). Stale zwiększająca się liczba podróżnych powoduje jednak, że spółki – by zapewnić ofertę dobrej jakości – muszą inwestować w tabor.

- W ostatnim czasie wzmocniliśmy naszą flotę o nowe jednostki, jednak nadal mamy zbyt mało taboru. W godzinach szczytu, na najbardziej obciążonych liniach, zdarzają się takie sytuacje, że pasażerowie nie mieszczą się do pociągów – przyznaje Michał Panfil, członek zarządu Kolei Mazowieckich.

Dlatego spółka modernizuje eksploatowane pociągi i nie wyklucza dalszych przetargów na nowy tabor. Jakimi kryteriami warto kierować się przy zakupie nowych jednostek?

- Obecnie w przetargach na nowe pociągi w większości decyduje jedynie cena. Warto jednak myśleć perspektywicznie i w uwzględniać też tzw. koszt życia produktów (LCC), w szczególności przyszłe koszty utrzymania i zużywanej przez pojazd energii – uważa Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska.

Dynamika wzrostu przewozów w transporcie szynowym w aglomeracjach wiąże się z inwestycjami nie tylko w tabor, ale też w infrastrukturę.

- Inwestycje w nowoczesne technologie infrastrukturalne stosowane w aglomeracjach są dla nas obecnie największym rynkiem. Na razie dzieje się tak w obszarze nawierzchni tramwajowych, jednak technologie te są potrzebne również na kolei. Sektor transportu szynowego w aglomeracjach rozwija się intensywnie i ma wpływ na kondycję całej gospodarki – podsumowuje Tomasz Szuba, członek zarządu TINES S.A.

W debacie „Transport szynowy w aglomeracji miejskiej”, organizowanej przez KOW sp. z o.o. w ramach cyklu „Lunch z Kurierem” uczestniczyli m.in. Michał Panfił, członek zarządu Kolei Mazowieckich, Maciej Lignowski, prezes zarządu SKM Trójmiasto, Leszek Walczak, prezes zarządu SKM Warszawa, Marek Chmurski, ZTM Warszawa, Tomasz Szuba, prezes zarządu TINES S.A., Halina Sekita, Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska, Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel na Polskę Bombardier Transportation Polska.

Debata odbyła się 17 maja w siedzibie Business Centre Club w Warszawie.

Partnerzy projektu: Thales, Związek Pracodawców Kolejowych, Tines, Bombardier, Stadler.

Patronat honorowy nad debatami objęli: Ministerstwo Transportu, sejmowa Komisja Infrastruktury, TDT, Instytut Kolejnictwa i PKP Polskie Linie Kolejowe.



Autor: (źródło: KOW, 18.05.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.