Komenda Główna Straży Ochrony Kolei opublikowała tekst dotyczący jej możliwej likwidacji. Poniżej przedstawiamy całość stanowiska.
Ostatnie publikacje prasowe dotyczące decyzji Rady Ministrów w sprawie likwidacji Straży Ochrony Kolei i powołania nowej służby specjalistycznej w Policji wzbudziły niepokój w szeregach SOK.
Nic dziwnego ponieważ doniesienia medialne przekazują informację o likwidacji Straży Ochrony Kolei, jako fakt dokonany.
Tymczasem fakty są takie, że o przyszłości Straży Ochrony Kolei zadecydować może tylko parlament , ponieważ projekt rządowy ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym i innych ustaw, musi przejść proces legislacyjny, a o losach Straży Ochrony Kolei zadecyduje tylko i wyłącznie parlament RP.
Przypomnieć należy, że w sejmie trwają prace nad poselskim projektem ustawy o Straży Kolejowej, który przeszedł już pierwsze czytanie w Sejmie RP, a obecnie jest rozpatrywany przez połączone Komisje Infrastruktury oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Projekt ten, zakłada przekształcenie Straży Ochrony Kolei w Straż Kolejową i nadanie formacji większych uprawnień, co zdecydowanie zagwarantuje zwiększenie bezpieczeństwa na obszarach kolejowych.
Ostatnie posiedzenie połączonych Komisji Infrastruktury oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych pokazało, że projekt ustawy o Straży Kolejowej (druk sejmowy nr 510) ma duże poparcie wśród parlamentarzystów. Dalsze prace na projektem, odbędą się w komisjach prawdopodobnie w marcu br. i zdecydują o ostatecznym kształcie projektu ustawy, który zostanie następnie skierowany do drugiego czytania w Sejmie RP. Dopiero wtedy posłowie podejmą decyzję o przyszłości Straży Ochrony Kolei.
Do tego czasu proszę wszystkich funkcjonariuszy o zachowanie spokoju i dalszą, jak najlepszą realizację nałożonych zadań. Niepokój jaki wzbudziły wśród funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei ostatnie doniesienia medialne, nie może wpłynąć na jakość wykonywanej służby, bo mogłoby to narazić zdrowie i życie osób korzystających z usług kolei oraz pracowników kolejowych.
Autor: (źródło: Komenda Główna Straży Ochrony Kolei, 26.02.2010)