baner
baner
baner
NKN Usługi Kolejowe Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Punktualność kursowania pociągów pasażerskich w 2011 roku

Wzrosła punktualność kolejowych przewozów pasażerskich. W 2011 roku wyniosła 89,83%, w porównaniu z rokiem poprzednim wzrost o 4,74% (2010 = 85,09%). Średni czas opóźnień pociągów z wyłączeniem opóźnień do 5 minut wyniósł: 20 minut 26 sekund, o blisko 3 minuty mniej niż w 2010 roku.

W 2011 roku licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 1,478 miliona pociągów. Liczba składów, które w 2011 roku nie dotarły do stacji docelowej o czasie wyniosła 420,6 tysiąca, o 4,2% mniej niż w 2010 roku. W tej liczbie 64,3% (270,3 tys.) stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut. Pociągi opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 34% (143,1 tys.), od 1 do 2 godzin 1,3% (5,3 tys.) oraz powyżej 2 godzin 0,45% (1,9 tys.). W 2011 roku zmalała liczba pociągów odwołanych. Na trasy nie wyruszyło 21 699 składów, o 1,3% mniej niż w 2010 roku.

Do analizy wskaźnika punktualności na przybyciu przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut. Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.

Poziom punktualności w Polsce nie odbiega znacząco od krajów europejskich. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii w 2011 roku wyniósł około 91,6%. Należy zaznaczyć, że do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów: w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut.

Do najczęstszych przyczyn opóźnień pociągów pasażerskich w Polsce należały:

  • trwające prace inwestycyjne (modernizacyjne i remontowe),
  • ograniczenia prędkości wynikające ze złego stanu infrastruktury kolejowej,
  • awarie taboru,
  • wypadki i zdarzenia na sieci infrastruktury kolejowej, w tym na przejazdach kolejowych,
  • usterki sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń przejazdowych,
  • postoje wynikające z konieczności skomunikowania połączeń z innymi opóźnionymi pociągami,
  • długi czas lokowania podróżnych np. podczas szczytów komunikacyjnych,
  • zjawiska atmosferyczne,
  • kradzieże i dewastacje infrastruktury kolejowej, w tym elementów systemów sterowania ruchem kolejowym,
  • interwencje Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Ochrony Kolei.


Więcej:

  • http://www.utk.gov.pl/portal/pl/64/1491/PUNKTUALNOSC_KURSOWANIA_POCIAGOW_PASAZERSKICH_W_2011_ROKU.html


Autor: (źródło: UTK, 28.04.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.