baner
baner
baner
ABB Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Rada Nadzorcza Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia obraduje we Wrocławiu

Połączenia kolejowe między Polską a Niemcami muszą ulec poprawie. Rada Nadzorcza Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia  (VBB GmbH) spotkała się we Wrocławiu z polskimi decydentami z zakresu publicznego transportu kolejowego.

Po raz pierwszy w swojej historii Rada Nadzorcza VBB obradowała w Polsce. W dniu dzisiejszym we Wrocławiu spotkali się przedstawiciele transportu publicznego z Berlina oraz Brandenburgii z polskimi decydentami z tego zakresu. W centrum uwagi znalazła się poprawa kolejowych połączeń transgranicznych.

W celu zapoznania się z aktualną sytuacją połączeń kolejowych z Polską zachodnią, Rada Nadzorcza VBB obradowała w stolicy Dolnego Śląska, Wrocławiu. Głównym tematem rozmów był rozwój transportu publicznego w kierunku zachodnich regionów Polski. Prezes VBB Hans-Werner Franz jest zdania, iż pomimo pierwszych popraw niektórych połączeń kolejowych, konieczne są dalsze starania w celu polepszenia połączeń kolejowych pomiędzy regionem VBB a Polską zachodnią. Franz podkreśla, iż bez odwagi polskiego społeczeństwa 20 lat temu, możliwe że do dzisiaj nadal stałby Mur Berliński. Jego zdaniem w obecnej chwili istotne jest, aby obydwa obszary gospodarcze Polski zachodniej oraz Berlina-Brandenburgii zbliżyły się do siebie, co w znacznym stopniu miałoby wpływ na rozwój zarówno gospodarczy jak i społeczny obydwu stron. Koniecznym do tego warunkiem jest poprawa transgranicznych połączeń kolejowych. 

Zachodnią część Polski zamieszkuje 3 miliony więcej mieszkańców  a niżeli Berlin i Brandenburgię. Wskaźniki wzrostu gospodarczego wzrosły w przeciągu ostatnich 20 lat w bardzo znacznym stopniu. Pomimo kryzysu fianansowego, proces dorównawczy mógł zostać kontynuowany bez większego uszczerbku. W skali światowej, po Stanach Zjednochonych, Polska należy do najważniejszych partnerów handlowych Berlina oraz Brandenburgii. Mobilność oraz szybkie połączenia transportowe są warunkiem dla poprawy wzrostu gospodarczego.

Dyskusje prowadzone były na temat już osiągniętych sukcesów oraz istniejących jeszcze wyzwań w ramach połączeń kolejowych do Szczecina oraz Gorzowa Wlkp. Również możliwości poprawy połączeń do Wrocławia, Poznania oraz do Zielonej Góry były tematem rozmów. 

W chwili obecnej dla połączenia kolejowego Berlin - Wrocław nie istnieje ani sprawnie funkcjonująca infrastruktura ani nawet perspektywa poprawy danej sytuacji. W związku z tym nie istnieje również ani dobra oferta przejazdowa ani popyt na nią. Dwa bezpośrednie pociągi w ciągu dnia kursują obecnie między obydwoma miastami. Czas przejazdu to prawie 6 godzin, co dla podróżujących w celach służbowych jest faktem nie do zaakceptowania a dla podróżujących prywatnie wiąże się to z koniecznością zainwestowania dużej ilości czasu. Taki stan szkodzi obydwu regionom. Koniecznym jest możliwie szybki rozwój tego połączenia, tak aby czas przejazdu pomiędzy regionami mógł osiągnąć 3 godzin, co byłoby porównywalne z czasem przejazdu między Berlinem a Poznaniem. Od lat prowadzone są już dyskusje na temat różych wariantów prowadzenia danej trasy.

Marszałek Województwa Dolnośląskiego Marek Łapiński zaznacza, iż nadszedł najwyższy czas na podejmowanie decyzji. - Na rozbudowę transgranicznych połączeń Unia Europejska przeznaczyła pieniądze, które niestety nie zostają wykorzystane. Dzisiejsze spotkanie jest dobrą inauguracją zintensyfikowania współpracy w dziedzinie transportu publicznego oraz uczynienia wszystkiego co możliwe, aby umocnić nasze regiony. Ludzie oczekują od nas tego - mówi Łapiński.   

Prezydent Miasta Wrocławia, Rafał Dutkiewicz bardzo cieszy się ze spotkania z Radą Nadzorczą VBB. - Kadrę kierowniczą nawiększego europejskiego Związku Komunikacyjnego nie gości się u siebie w mieście na codzień. Dlatego tym bardziej jesteśmy zaszczyceni faktem, iż posiedzenie VBB odbywa się właśnie u nas. Przed wojną podróż pociągiem z Wrocławia do Berlina trwała 2 godziny 40 minut. Dzisiaj trwa ona 3 godziny dłużej, co odpowiada poziomowi z roku 1895! W tej kwestii musimy koniecznie znaleźć rozwiązania, które przede wszystkim miałyby odpowiadać podróżującym w celach służbowych jak i turystycznych - mówi Prezydent Dutkiewicz.

Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Grzegorz Roman podkreśla, iż w ciągu ostatnich lat relacje z niemieckimi partnerami bardzo poprawiły się, teraz nadszedł czas wspólnych czynów. - Z mojego punktu widzenia, ważnym zadaniem następnych lat będzie poprawa połączenia kolejowego między Berlinem a największym miastem Polski zachodniej, Wrocławiem. W chwili obecnej 95 procent ruchu pomiędzy obydwoma miastami odbywa się na drodze. Sytuację tą musimy zmienić, zwłaszcza iż potrzebna do tego infrastuktura kolejowa w dużym stopniu już istnieje - mówi Roman.


Autor: (źródło: Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg GmbH, 16.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.