baner
baner
baner
Vossloh Skamo sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Recepta na transport w GOP

Członkowie samorządu województwa, prezydenci miast, przewodniczący KZK GOP oraz przedstawiciele związków zawodowych dyskutowali o głębokim kryzysie, w jakim tkwi komunikacja pasażerska na terenie działania największego w regionie organizatora transportu publicznego.

Związkowcy poddawali w wątpliwość sens funkcjonowania KZK GOP na dotychczasowych zasadach. Podkreślano konieczność pilnej restrukturyzacji finansowania komunikacji autobusowej i tramwajowej na Śląsku. Postulowano finansowanie trójstopniowe z poziomu budżetu państwa, powiatów i gmin.

Prezydent Chorzowa Marek Kopel zaproponował by stworzyć warunki umożliwiające finansowanie KZK GOP na zasadach obowiązujących w odniesieniu do PKS, bowiem 85% linii obsługiwanych przez KZK przebiega przez co najmniej 3 miasta. Prezydent Sosnowca Kazimierz Górski zrelacjonował oszczędnościowe posunięcia tamtejszego PKM (wypracowano 4 mln zł oszczędności) wykazując, iż jest to jedyny sposób by przetrwać transportowy kryzys spowodowany również znacznym spadkiem wpływów ze sprzedaży biletów – pasażerowie nagminnie nie kasują biletów. Wojewoda Lechosław Jarzębski poinformował o otrzymaniu listu od prezydenta Gliwic, z którego wynika iż miasto nosi się z zamiarem opuszczenia KZK GOP.
Większość dyskutantów podkreślała, że kroki zmierzające w kierunku dezintegracji komunikacji publicznej są szkodliwe dla pasażerów i w ostatecznym rozrachunku przyniosą wzrost kosztów organizacji transportu w miastach, które zdecydują się na samodzielnie działanie na tym polu.
Przedstawiciel Ministerstwa Skarbu opowiedział się za naprawą integracji komunikacji na Śląsku, jej reorganizacją i usprawnieniem. Rozwiązanie KZK GOP byłoby błędem, wypaczeniem pozytywnego sensu istnienia Związku i zmarnowaniem wieloletnich wysiłków zmierzających do zintegrowania transportu w aglomeracji.
Przedstawiciel Tramwajów Śląskich S.A. postulował stworzenie ustawy aglomeracyjnej oraz optymalizację organizacji transportu m.in. poprzez likwidację linii autobusowych przebiegających równolegle do linii tramwajowych.

Odpowiadając na zarzut zbyt skąpego dotowania KZK GOP Marszałek Województwa Śląskiego Michał Czarski przedstawił strukturę budżetu województwa w zakresie finansowania transportu i komunikacji. W sytuacji gdy nie ma możliwości pozyskania dodatkowych środków dla KZK GOP należałoby rezygnować np. z budowy nowych lub remontu zniszczonych dróg. Taka alokacja środków byłaby wysoce niekorzystna dla funkcjonowania innych przedsięwzięć związanych z tą branżą. Tymczasem budżet KZK GOP jest niewiele niższy od budżetu Województwa. Kwota, której dotyczą dodatkowe roszczenia KZK stanowi zaledwie ok. 3% budżetu jakim Związek dysponuje.

Marszałek Czarski zdecydowanie poparł postulat Wojewody Jarzębskiego by powołać zespół roboczy, który w trybie pilnym (w ciągu 2 tygodni) opracuje koncepcję dofinansowania komunikacji w aglomeracji katowickiej i przedstawi propozycje konkretnych rozwiązań w celu uzdrowienia sytuacji. W późniejszym terminie zespół działający pod przewodnictwem Członka Zarządu Województwa – Wiesława Marasa opracuje założenia funkcjonowania, reformy i finansowania śląskiej komunikacji publicznej w roku 2004.

Jeden z uczestników spotkania zgłosił propozycję zlecenia Regionalnej Izbie Rozrachunkowej zbadania prawidłowości dysponowania środkami na finansowanie transportu publicznego w aglomeracji katowickiej.

Kolejne posiedzenie Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego poświęcone problemom komunikacji Wojewoda zwołał na 26 bm


Autor: (Urząd Marszalkowski woj. Śląskiego)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.