Dworzec w Łańcucie zostanie odnowiony i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Będzie bardziej funkcjonalny i bezpieczny. Remont dworca zacznie się już niedługo, bo jesienią tego roku. Zakończy się natomiast w II kwartale roku 2012. Polskie Koleje Państwowe S.A. ogłosiły przetarg na wykonawcę prac budowlanych.
Budynek dworca w Łańcucie będzie miał odnowioną elewację, wymieniony dach, drzwi i okna. Zostanie zabezpieczony przed wilgocią. Wymienione zostaną także wszystkie rodzaje instalacji. Obok budynku powstanie parking. Odnowione zostaną przyległe do dworca chodniki.
Zmieni się także cała przestrzeń związana z obsługą podróżnych. Będzie bardziej przyjazna i funkcjonalna. W budynku powstaną między innymi nowe kasy oraz toalety. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych dzięki zainstalowaniu dźwigu panoramicznego. Wyposażony będzie ponadto w nowoczesny, bardziej czytelny system informacji wizualnej. Stanie się również bezpieczniejszy, poprzez zainstalowanie monitoringu.
Podczas remontu przed budynkiem dworca staną kontenery, w których będą znajdowały się tymczasowe kasy i poczekalnia.
Prace budowlane na dworcu w Łańcucie rozpoczną się jesienią tego roku, a zakończą w II kwartale 2012 roku. 26 lipca br. Polskie Koleje Państwowe S.A. ogłosiły przetarg na wykonawcę prac. Termin zgłaszania ofert mija 9 sierpnia. Planowany koszt inwestycji to ok. 1 650 000 zł.
Dworzec w Łańcucie wybudowany został w 1988 roku. Średnio podczas doby przewija się przez niego ok. 724 podróżnych.
Remont dworca w Łańcucie to nie jedyna inwestycja, jaką Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują w województwie podkarpackim. Trwają prace budowlane na dworcu w Przemyślu. Remont czeka także dworce w Przeworsku i Leżajsku. W II kwartale 2013 roku zakończy się natomiast remont dworca w Jarosławiu.
Polskie Koleje Państwowe prowadzą wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat!
Do 2012 roku w rewitalizację dworców zostanie zainwestowane ponad 980 mln złotych. Modernizacje dworców finansowane są z funduszy Unii Europejskiej (547 mln złotych), budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz funduszy własnych PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata (2008-2009) przygotowano niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów.
PKP S.A. współpracuje także z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych. Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Tworzona nowa marka – Dworzec Polski – stanie się prawdziwą przystanią w podróży. Zapewni podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Dworzec Polski będzie przyjazny podróżnemu, służący informacją, komfortowy, bezpieczny, nowocześnie zarządzany, zintegrowany z systemem transportu publicznego, ale też silnie powiązany z przestrzenią miasta.
Obiekty pod marką Dworzec Polski, będą nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z parkingami, dodatkowymi usługami komercyjnymi, rozrywkowymi, biurowymi, ale też hotelowymi i gastronomicznymi. W obiektach Dworca Polskiego znajdzie dla siebie miejsce biblioteka, klub pracy twórczej, galeria artystyczna, klub muzyczny, ale też kina i teatry.
Autor: (źródło: PKP S.A., 28.07.2010)