19 września 2011 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pn. „Rewitalizacja i modernizacja połączenia kolejowego do stadionu Arena w Gdańsku”.
W imieniu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. umowę podpisali:
- Dariusz Kaczyński – Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Gdańsku
- Eugeniusz Pietrzak – Zastępca Dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Gdańsku
W imieniu Wykonawcy TOR-KAR-SSON:
- Pan Zbigniew Kargul – właściciel przedsiębiorstwa TOR-KAR-SSON
Wartość umowy - 6 087 270,00 zł PLN brutto.
Termin realizacji umowy - 30.11.2011 roku.
Zakres zamówienia obejmuje:
- opracowanie niezbędnej dokumentacji wykonawczej i powykonawczej,
- kompleksową wymianę 3,5 km nawierzchni kolejowej ,
- wymianę 1 szt. rozjazdu,
- wbudowanie nowego przejścia rozjazdowego pomiędzy liniami nr 227 i 249 wraz z jego elektryfikacją i centralizacją wbudowanych rozjazdów,
- przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa (dobudowa przebiegów, przestawienie semaforów i tarcz ostrzegawczych),
- zabudowa rogatek z 2 napędami elektrycznymi wraz z telewizją przemysłową TVu,
- przebudowę sieci trakcyjnej (4 słupy na długości budowanego peronu),
- skrócenie toru żeberkowego i zakończenie go kozłem oporowym.
Realizacja zadania umożliwi dojazd koleją od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski i do powstających właśnie obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Linia kolejowa nr 249 Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno (linia pasażerska) jest linią jednotorową, zelektryfikowaną, przebiegającą w terenie zabudowanym. Równolegle do niej przebiega linia kolejowa nr 227 Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (linia towarowa).
Inwestycja pozwoli na wznowienie ruchu pociągów pasażerskich (zawieszonego od 2005 r.) i uzyskanie prędkości rozkładowej 80 km/h oraz umożliwienie wykorzystania toru linii kolejowej 227 do jazd pociągów pasażerskich. Usprawni to połączenie pomiędzy centrum miasta a dzielnicą Gdańsk Nowy Port (obszary przemysłowe i rejon portów), a także po zakończeniu Euro 2012, pozwoli na wykorzystanie linii kolejowej nr 249 w obsłudze stadionu i terenów wokół niego.