baner
baner
baner
DB Cargo Polska S.A. – Dostawca rozwiązań transportowo-logistycznych

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Robi się dworzec Gdynia Główna!

Pełną parą ruszyła renowacja posadzek i okładzin kamiennych w hali głównej. Konserwatorzy zabytków zajmą się wkrótce malowidłami z sali restauracyjnej, oświetleniem i zdemontowanymi już drewnianymi elementami budynku. W piwnicy podbijane są fundamenty i wzmacniane stropy. Budowlańcy odnaleźli tam unikatowe fragmenty poprzedniego dworca, zburzonego w czasie II wojny światowej. Wyburzone zostały też pawilony handlowe w kolumnadzie, łączącej budynek dworca z SKMką. Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna przebiega zgodnie z planem i zakończy się w I kwartale 2012 roku.

Projektanci i inżynierowie Mostostalu Warszawa mają za zadanie połączenie zabytkowego charakteru obiektu z nowoczesnymi wymaganiami obsługi podróżnych. Prace budowlane rozpoczęły się w sierpniu tego roku i obejmują wszystkie elementy dworca. Prowadzone są w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. Obiekt, stanowiący przykład gdyńskiej architektury, łączy bowiem cechy stylowe socrealizmu z tradycją modernistyczną i detalami w stylu Art Deco. Zbudowany został w latach 1950 - 1954.

Niedostępne do tej pory pomieszczenia na poziomie -1 zostaną zaaranżowane na dodatkowe poczekalnie dla pasażerów, skrytki bagażowe i toalety. Wyburzone zostały już tam ściany i posadzki. Teraz wzmacniane są fundamenty i podwyższane stropy. Budowlańcy odkryli fragment zabudowy dworca z 1939 roku, który zostanie wkomponowany i wyeksponowany w nowym układzie funkcjonalnym pomieszczeń.

Hall główny stanowić będzie centrum obsługi podróżnych z kasami biletowymi i pełną informacją o rozkładzie jazdy. Obecnie trwają tam prace renowacyjne posadzek i okładzin kamiennych. W następnej kolejności odnowione zostaną malowidła w przylegającej sali restauracyjnej. W kolejnych dniach zdemontowane i poddane renowacji zostaną elementy drewniane dworca i zabytkowe oświetlenie.

Gruntownej zmodernizowana zostanie również zabytkowa kolumnada, łącząca dworzec główny z dworcem SKM. Wyburzone zostały już, znajdujące się tam pawilony handlowe, a decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z pobliskiego nasypu kolejowego wycięte zostały drzewa.

Wszędzie wymieniana lub restaurowana jest stolarka okienna i drzwiowa. Wymieniane są też wszelkie rodzaje instalacji, odnawiane ściany, posadzki, sufity i toalety. Renowacji poddane zostaną też elementy tzw. małej architektury wokół budynku dworca.

Przestrzeń nowego dworca kolejowego w Gdyni zostanie zaaranżowana w sposób przyjazny dla pasażerów. Oprócz wspomnianych kas biletowych, punktów informacyjnych czy poczekalni, nie zabraknie też skrytek bagażowych, bankomatów, kiosków prasowych, kafejek czy restauracji. Zamontowane zostaną schody ruchome i windy, nowoczesny system informacji wizualnej oraz monitoring wewnątrz i na zewnątrz budynku. Cały obiekt przystosowany zostanie dla osób niepełnosprawnych.

Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna prowadzona jest dzięki środkom Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej i kosztuje 40,7 mln złotych. Wykonawcą prac jest firma Mostostal Warszawa S.A.


Autor: (źródło: PKP S.A., 04.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.