baner
baner
baner
Zakład Metalowy ORTYL Sp. z o.o. S.K.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

ROBI SIĘ - dworzec Warszawa Centralna

W holu głównym Dworca Centralnego robotnicy odnawiają elewację północną i zachodnią oraz dalszą część sufitu. Na zewnątrz ocieplają i wymieniają strop od strony ulicy Emilii Plater i Złotych Tarasów. W galerii północnej i wschodniej wymieniany jest kamień na posadzkach, montowana nowa instalacja elektryczna i stawiane pawilony handlowe. Na peronach 2 i 3 restaurowany jest kamień na ścianach i posadzkach, wymieniane podwieszane stropy oraz czyszczone torowisko. Remont obejmuje renowację czy wymianę niemal wszystkich elementów dworca, od wszelkiego rodzaju instalacji po nowe zaplecza, punkty kasowe, handlowe i perony. Prace zakończą się w I kwartale 2012 r. i kosztować będą 48 mln złotych.

Zmodernizowany Dworzec Centralny przyniesie podróżnym zupełnie nową jakość. Jedna ze ścian holu głównego i antresoli stanowić będzie centrum obsługi klienta z kasami biletowymi, punktami informacji oraz poczekalnią. Tam załatwimy wszystkie sprawy bezpośrednio związane z podróżą. W kolejnych częściach holu odnajdziemy bankomaty, kafejki, kioski prasowe, a także miejską informację turystyczną. Na antresoli nad dzisiejszymi kasami biletowymi zorganizowana zostanie część gastronomiczna, podobna do food courtów znanych z galerii handlowych.

Swój wygląd i funkcjonalność diametralnie zmienią też galerie na poziomie -1. Zniknie misz-masz kolorystyczny i reklamowy, punkty gastronomiczne wydzielające zapachy, a pojawią się przestronne, szklane pawilony handlowe. Więcej przyjaznych przestrzeni podróżni odnajdą też na peronach, gruntownie odnowionych i lepiej oświetlonych.

Dworzec zyska też nowoczesny monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz ułatwienia dla osób niepełnosprawnych.

Szczegóły dotyczące aktualnie prowadzonych prac:

  • roboty zewnętrzne: czyszczenie elewacji wschodniej, ocieplanie i wymiana stropu listwowego elewacji zachodniej, czyszczenie i malowanie sufitu nad tarasem i antresolą wschodnią, czyszczenie elewacji wschodniej;
  • hala główna i antresola: czyszczenie, malowanie i montaż nowych blend na suficie części północnej hali, czyszczenie elewacji północnej i zachodniej, wymiana instalacji elektrycznej i oświetlenia w hali, montaż instalacji teletechnicznych, wymiana stropów listwowych pod antresolami, roboty instalacyjne i wyburzeniowe w łazienkach na antresoli zachodniej i pod antresolą wschodnią;
  • galerie handlowe - północna i wschodnia: naprawa i wymiana kamienia na posadzkach i ścianach, wymiana stropów podwieszonych, montaż nowych pawilonów i kasetonów reklamowych, montaż nowych instalacji elektrycznych i teletechnicznych, montaż nowego oświetlenia;
  • perony 2 i 3: czyszczenie torowisk, remont ścianek pod peronami, naprawa kamienia na ścianach i posadzkach, naprawy konstrukcji słupów i podciągów, malowanie stropów i słupów, montaż nowych stropów podwieszonych panelowych i żyletkowych, montaż nowego oświetlenia, montaż nowej instalacji elektrycznej i teletechnicznej, montaż nowej statycznej informacji wizualnej. 

Remont obejmuje też renowację i wymianę wielu elementów niewidocznych gołym okiem, jak: systemy instalacji elektrycznej, wodnej i kanalizacji, c.o., systemy wentylacyjne, klimatyzację, nowe przyłącza zewnętrzne ułatwiające np. odbiór wody do kanalizacji burzowej, pętle indukcyjne, systemy ppoż, elementy monitoringu, nowe zaplecza, toalety dla personelu i systemy informatyczne, w tym informację dynamiczną dla podróżnych. 

W Warszawie gruntownie remontowany jest też Dworzec Wschodni, a pod koniec pierwszego kwartału tego roku prace budowlane ruszą na dworcu Warszawa Stadion - dzisiaj obiekt jest już zamknięty i prowadzone są tam prace przygotowawcze. W województwie mazowieckim robotnicy pracują również na dworcach w Modlinie i Radziwiłłowie. W styczniu tego roku ogłoszony został przetarg na wykonawcę remontu dworca w Radomiu.

W całym kraju do 2012 roku swoje oblicze zmieni 77 dworców. Dzisiaj prace trwają m.in. w Gdyni, Malborku, Iławie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach czy Przemyślu. W ubiegłym roku pasażerom oddano wyremontowane, nowoczesne dworce w Gorzowie Wlkp., Kołobrzegu, Łodzi Widzewie i Tarnowie. Koszt wszystkich prac wyniesie ok. 980 mln złotych, a pieniądze pochodzą z budżetu państwa, Unii Europejskiej, budżetu własnego PKP S.A. i od prywatnych inwestorów.



Autor: (źródło: PKP S.A., 31.01.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.