Na placu budowy wrocławskiego Dworca Głównego obowiązuje hasło: ROBI SIĘ! Budimex skończył rozbiórkę budynku Cargo przylegającego do dworca od strony ul. Peronowej, z nawierzchni parkingów zdejmowana jest kostka brukowa, demontuje się stropy nad piwnicami oraz ścianki działowe w piwnicach. Już wcześniej budowlani rozebrali ścianę kasową w hallu głównym i rozpoczęli rozbiórkę pomieszczeń usługowych. Szczególnej uwagi i ostrożności wymaga demontaż zabytkowej stolarki drzwiowej i okiennej na parterze: tu każdy element przekazywany jest do renowacji.
Co zrobiono ponadto? Zdemontowane zostały wszystkie schody zewnętrzne oraz wykonane z granitu zejścia do piwnic. Wszystkie elementy z demontażu schodów przetransportowano na plac składowy. Stanęły też pierwsze elementy rusztowania elewacyjnego przy budynku Dworca Głównego od strony ul. Peronowej, zaś w tunelu centralnym, i przylegającym do niego tunelu gastronomicznym oraz na pięciu peronach trwa inwentaryzacja konserwatorska.
- To jest pierwszy z ponad czterdziestu naszych dworcowych placów budowy – mówi członek Zarządu PKP S.A. Jacek Prześluga. - PKP S.A. przygotowywała tę inwestycję od 2008 roku. To dla nas niesamowita frajda móc rozpoczynać prace na ponad stuletnim dworcu wiedząc, że za dwa lata będzie to najnowocześniejszy stuletni budynek w Polsce. Planując tę inwestycję – największą na polskich dworcach – staraliśmy się myśleć o potrzebach naszych klientów. To również jedna z kluczowych inwestycji Euro 2012 w Polsce. Nowy-stary dworzec będzie nie tylko przyjmował kibiców we Wrocławiu, ale żegnał kibiców, jadących pociągami na Ukrainę, podczas rozgrywek. Ten dworzec będzie kluczowym portem przesiadkowym dla mieszkańców Wielkopolski, Zachodniopomorskiego i Dolnego Śląska, którzy wybiorą pociągi na mecze Euro u naszych wschodnich przyjaciół. W 2012 roku Wrocław Nowy Główny będzie najpiękniejszym dworcem w Europie! – mówi Prześluga.
Prace na dworcu rozpoczęły się w kwietniu br. Główny wykonawca Budimex S.A zakończy modernizację dworca wiosną 2012 roku.
Wrocław NOWY Główny będzie przyjaznym pasażerom węzłem komunikacyjnym i jednym z najnowocześniejszych, choć w historycznej szacie, dworców kolejowych w Polsce. Projekt o nazwie „Odtworzenie zabytkowego, historycznego kompleksu dworca Wrocław Główny z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Wartość projektu netto wynosi 293 500 000.00 zł, w tym 180 630 000.00 zł netto, kwota dofinansowania przez Unię Europejską.
Etapy inwestycji i zakres prac
Prace budowlano-montażowe rozłożone zostały na cztery etapy wykonawcze, by maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla pasażerów i użytkowników dworca. Będą one realizowane równolegle na kilku odcinkach, a przebudowane obiekty sukcesywnie – w miarę postępu prac – przekazywane do użytkowania.
W pierwszym etapie prace koncentrować się będą na budowie pawilonu południowego służącego do obsługi podróżnych oraz przebudowie tunelu „centralnego”, wraz z wyjściami na perony i windami. Przebudowany zostanie peron 5 i 4 łącznie z zadaszeniem uzupełniającym i wzmocnieniami istniejącej części wiat. Rozpoczną się także pierwsze roboty w budynku głównym dworca.
Przekazanie do użytkowania pawilonu południowego oraz głównego przejścia podziemnego dla pieszych umożliwi rozpoczęcie nowych prac w ramach drugiego etapu. Wówczas nastąpi przebudowa dwóch pozostałych tuneli dla pieszych, tzw. „miejskiego” i „bagażowego”, wraz z wyjściami na perony. Równolegle prowadzona będzie przebudowa pozostałych peronów. Zostaną wzmocnione istniejące wiaty oraz dobudowane zadaszenia uzupełniające. W budynku dworca głównego kontynuowane będą prace związane z jego przebudową oraz wymianą instalacji. Rozpocznie się też budowa garażu podziemnego.
Przekazanie do użytkowania tunelu „miejskiego” umożliwi otwarcie prac w ramach trzeciego etapu budowy. Rozpocznie się modernizacja i kompleksowa przebudowa dróg dojazdowych do budynku dworca oraz układu drogowego ulicy Piłsudskiego i ul. Peronowej. Jej celem jest wzajemne powiązanie ciągów komunikacyjnych i połączenie ich z wjazdem do garażu podziemnego. Na części placu przydworcowego rozpocznie się montaż małej architektury i oświetlenia. W tym samym czasie kontynuowana będzie przebudowa budynku dworca i budowa garażu podziemnego.
Zakończenie prac na peronach wraz z infrastrukturą towarzyszącą – kompleksową informacją dla podróżnych, rozkładem jazdy, małą architekturą – a także z funkcjonującym już pawilonem południowym, umożliwi skoncentrowanie robót w ramach czwartego etapu. W tym czasie zostanie zakończona przebudowa budynku dworca głównego i garażu podziemnego wraz z dojazdami. Zbudowane zostaną także parkingi i mała architektura w obszarze placu dworcowego.
Odbiory robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie zakończą główny cykl robót budowlano-montażowych i pozwolą na likwidację placu budowy, a tym samym – na oddanie dworca do pełnej eksploatacji.
Opis inwestycji na dworcu Wrocław Główny
Przebudowa budynku głównego wiąże się ze wzmocnieniem elementów konstrukcyjnych, a także wymianą instalacji elektrycznych, wodociągowych i teletechnicznych. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych a bezpieczeństwa podróżnych będzie strzegł nowoczesny system monitoringu. Przestrzeń wewnątrz budynku dworca Wrocław Główny zostanie na nowo zaaranżowana. W holu dworca zainstalowane zostaną schody ruchome, którymi osoby odwiedzające dworzec będą mogły dostać się na kondygnację +1. Z tego poziomu będzie można wyjść na pas zieleni – ciąg spacerowy zlokalizowany pomiędzy halami peronowymi a kopułą wieńczącą hall główny.
Plac przed dworcem zamieni się w oazę zieleni, deptak wraz z ławeczkami i miejscem do odpoczynku. Odtworzone zostaną tarasy restauracyjne przylegające do budynku od frontu. Miła niespodzianka spotka zmotoryzowanych: pod placem powstanie parking na ponad dwieście miejsc, z wjazdami od strony ulicy Peronowej i Piłsudskiego. Na powierzchni zostanie zlokalizowany parking na rowery.
Niektóre z peronów dworcowych podczas przebudowy zostaną wydłużone. Tutaj również wymagane będzie wzmocnienie i wymiana elementów konstrukcyjnych wiat peronowych. Zamontowany zostanie elektroniczny system informacji pasażerskiej. Nowością i znacznym ułatwieniem dla pasażerów w tej część obiektu będzie taśma bagażowa, przy schodach prowadzących na peron (korytarz główny od hollu), a od strony przejścia ”miejskiego” zainstalowane zostaną schody ruchome na perony.
Elementem inwestycji jest także budowa Pawilonu Południowego od strony ulicy Suchej. W kondygnacji naziemnej znajdą się kasy biletowe i przestrzenny hall. Natomiast na piętrze – poczekalnia oraz punkty usługowe.
Dworzec Główny we Wrocławiu jest jednym z ponad siedemdziesięciu dworców modernizowanych przez PKP SA w latach 2010 – 2012.
Autor: (źródło: PKP S.A., 07.06.2010)