baner
baner
baner
Qumak S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

ROBI SIĘ! Powstaje Wrocław NOWY Główny

Na placu budowy wrocławskiego Dworca Głównego obowiązuje hasło: ROBI SIĘ! Budimex skończył rozbiórkę budynku Cargo przylegającego do dworca od strony ul. Peronowej, z nawierzchni parkingów zdejmowana jest kostka brukowa, demontuje się stropy nad piwnicami oraz ścianki działowe w piwnicach. Już wcześniej budowlani rozebrali ścianę kasową w hallu głównym i rozpoczęli rozbiórkę pomieszczeń usługowych. Szczególnej uwagi i ostrożności wymaga demontaż zabytkowej stolarki drzwiowej i okiennej na parterze: tu każdy element przekazywany jest do renowacji.

Co zrobiono ponadto? Zdemontowane zostały wszystkie schody zewnętrzne oraz wykonane z granitu zejścia do piwnic. Wszystkie elementy z demontażu schodów przetransportowano na plac składowy. Stanęły też pierwsze elementy rusztowania elewacyjnego przy budynku Dworca Głównego od strony ul. Peronowej, zaś w tunelu centralnym, i przylegającym do niego tunelu gastronomicznym oraz na pięciu peronach trwa inwentaryzacja konserwatorska.

- To jest pierwszy z ponad czterdziestu naszych dworcowych placów budowy – mówi członek Zarządu PKP S.A. Jacek Prześluga. - PKP S.A. przygotowywała tę inwestycję od 2008 roku. To dla nas niesamowita frajda móc rozpoczynać prace na ponad stuletnim dworcu wiedząc, że za dwa lata będzie to najnowocześniejszy stuletni budynek w Polsce. Planując tę inwestycję – największą na polskich dworcach – staraliśmy się myśleć o potrzebach naszych klientów. To również jedna z kluczowych inwestycji Euro 2012 w Polsce. Nowy-stary dworzec będzie nie tylko przyjmował kibiców we Wrocławiu, ale żegnał kibiców, jadących pociągami na Ukrainę, podczas rozgrywek. Ten dworzec będzie kluczowym portem przesiadkowym dla mieszkańców Wielkopolski, Zachodniopomorskiego i Dolnego Śląska, którzy wybiorą pociągi na mecze Euro u naszych wschodnich przyjaciół. W 2012 roku Wrocław Nowy Główny będzie najpiękniejszym dworcem w Europie! – mówi Prześluga.

Prace na dworcu rozpoczęły się w kwietniu br. Główny wykonawca Budimex S.A zakończy modernizację dworca wiosną 2012 roku.

Wrocław NOWY Główny będzie przyjaznym pasażerom węzłem komunikacyjnym i jednym z najnowocześniejszych, choć w historycznej szacie, dworców kolejowych w Polsce. Projekt o nazwie „Odtworzenie zabytkowego, historycznego kompleksu dworca Wrocław Główny z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Wartość projektu netto wynosi 293 500 000.00 zł, w tym 180 630 000.00 zł netto, kwota dofinansowania przez Unię Europejską.

Etapy inwestycji i zakres prac

Prace budowlano-montażowe rozłożone zostały na cztery etapy wykonawcze, by maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla pasażerów i użytkowników dworca. Będą one realizowane równolegle na kilku odcinkach, a przebudowane obiekty sukcesywnie – w miarę postępu prac – przekazywane do użytkowania.

W pierwszym etapie prace koncentrować się będą na budowie pawilonu południowego służącego do obsługi podróżnych oraz przebudowie tunelu „centralnego”, wraz z wyjściami na perony i windami. Przebudowany zostanie peron 5 i 4 łącznie z zadaszeniem uzupełniającym i wzmocnieniami istniejącej części wiat. Rozpoczną się także pierwsze roboty w budynku głównym dworca.

Przekazanie do użytkowania pawilonu południowego oraz głównego przejścia podziemnego dla pieszych umożliwi rozpoczęcie nowych prac w ramach drugiego etapu. Wówczas nastąpi przebudowa dwóch pozostałych tuneli dla pieszych, tzw. „miejskiego” i „bagażowego”, wraz z wyjściami na perony. Równolegle prowadzona będzie przebudowa pozostałych peronów. Zostaną wzmocnione istniejące wiaty oraz dobudowane zadaszenia uzupełniające. W budynku dworca głównego kontynuowane będą prace związane z jego przebudową oraz wymianą instalacji. Rozpocznie się też budowa garażu podziemnego.

Przekazanie do użytkowania tunelu „miejskiego” umożliwi otwarcie prac w ramach trzeciego etapu budowy. Rozpocznie się modernizacja i kompleksowa przebudowa dróg dojazdowych do budynku dworca oraz układu drogowego ulicy Piłsudskiego i ul. Peronowej. Jej celem jest wzajemne powiązanie ciągów komunikacyjnych i połączenie ich z wjazdem do garażu podziemnego. Na części placu przydworcowego rozpocznie się montaż małej architektury i oświetlenia. W tym samym czasie kontynuowana będzie przebudowa budynku dworca i budowa garażu podziemnego.

Zakończenie prac na peronach wraz z infrastrukturą towarzyszącą – kompleksową informacją dla podróżnych, rozkładem jazdy, małą architekturą – a także z funkcjonującym już pawilonem południowym, umożliwi skoncentrowanie robót w ramach czwartego etapu. W tym czasie zostanie zakończona przebudowa budynku dworca głównego i garażu podziemnego wraz z dojazdami. Zbudowane zostaną także parkingi i mała architektura w obszarze placu dworcowego.

Odbiory robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie zakończą główny cykl robót budowlano-montażowych i pozwolą na likwidację placu budowy, a tym samym – na oddanie dworca do pełnej eksploatacji.

Opis inwestycji na dworcu Wrocław Główny

Przebudowa budynku głównego wiąże się ze wzmocnieniem elementów konstrukcyjnych, a także wymianą instalacji elektrycznych, wodociągowych i teletechnicznych. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych a bezpieczeństwa podróżnych będzie strzegł nowoczesny system monitoringu. Przestrzeń wewnątrz budynku dworca Wrocław Główny zostanie na nowo zaaranżowana. W holu dworca zainstalowane zostaną schody ruchome, którymi osoby odwiedzające dworzec będą mogły dostać się na kondygnację +1. Z tego poziomu będzie można wyjść na pas zieleni – ciąg spacerowy zlokalizowany pomiędzy halami peronowymi a kopułą wieńczącą hall główny.

Plac przed dworcem zamieni się w oazę zieleni, deptak wraz z ławeczkami i miejscem do odpoczynku. Odtworzone zostaną tarasy restauracyjne przylegające do budynku od frontu. Miła niespodzianka spotka zmotoryzowanych: pod placem powstanie parking na ponad dwieście miejsc, z wjazdami od strony ulicy Peronowej i Piłsudskiego. Na powierzchni zostanie zlokalizowany parking na rowery.

Niektóre z peronów dworcowych podczas przebudowy zostaną wydłużone. Tutaj również wymagane będzie wzmocnienie i wymiana elementów konstrukcyjnych wiat peronowych. Zamontowany zostanie elektroniczny system informacji pasażerskiej. Nowością i znacznym ułatwieniem dla pasażerów w tej część obiektu będzie taśma bagażowa, przy schodach prowadzących na peron (korytarz główny od hollu), a od strony przejścia ”miejskiego” zainstalowane zostaną schody ruchome na perony.

Elementem inwestycji jest także budowa Pawilonu Południowego od strony ulicy Suchej. W kondygnacji naziemnej znajdą się kasy biletowe i przestrzenny hall. Natomiast na piętrze – poczekalnia oraz punkty usługowe.

Dworzec Główny we Wrocławiu jest jednym z ponad siedemdziesięciu dworców modernizowanych przez PKP SA w latach 2010 – 2012.


Autor: (źródło: PKP S.A., 07.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.