baner
baner
baner
ATC s.c. W.I.D. Kaczmarek

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Rozmowy o przyszłości kolei

5 maja w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki "Przewozy Regionalne". Podczas spotkania omówione zastaną m.in. bieżące wyniki finansowe oraz stan negocjacji umów z samorządami.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego będą reprezentować: Tomasz Hałas – członek zarządu oraz Bogdan Mucha – zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury.

Samorządy klientami

Przed 2003 rokiem pieniądze na pociągi regionalne pochodziły z budżetu centralnego. Od tego czasu samorządy mają obowiązek dofinansowania ze środków własnych deficytowych połączeń regionalnych. Zmiana ta uczyniła samorządy kluczowymi klientami firmy, dając im pełne prawo do wpływania na kształt oferty przewozowej. Przedstawiciele urzędów marszałkowskich z całego kraju uczestniczą w pracach specjalnych zespołów tworzących rozkład jazdy pociągów. Podczas konstruowania rozkładu sugerują się oni przede wszystkim oczekiwaniami mieszkańców poszczególnych województw. Wiedzę o nich gromadzi się poprzez badania marketingowe prowadzone przez samorządy, Przewozy Regionalne i niezależne instytuty. Wiele trudnych decyzji podyktowanych jest również względami ekonomicznymi. 

Samorządy udziałowcami

W 2008 roku samorządy województw zostały udziałowcami spółki Przewozy Regionalne. Usamorządowienie było możliwe m.in. dzięki podpisaniu 9 grudnia 2008 roku porozumienia przez Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz Marszałków Województw o spłacie przez PKP SA pożyczki otrzymanej z budżetu państwa. Samorządy województw stały się udziałowcami spółki PR w dniu nabycia przez Skarb Państwa wszystkich udziałów w kapitale zakładowym PR. Na mocy porozumienia samorządy zarządzają największą spółką kolejową w Polsce, mając pełen wpływ na kształt rozkładu jazdy, ofertę biletową oraz kierunki rozwoju i inwestycji.

Samorządowcy w radzie

Pierwsze walne zgromadzenie wspólników Przewozów Regionalnych, które odbyło się w 2009 roku zdecydowało o zmianach w radzie nadzorczej. Jej członków zasiadających z ramienia Grupy PKP zastąpili przedstawiciele samorządów wojewódzkich przy jednoczesnym zwiększeniu rady z 6 do 7 osób.  Rada nadzorcza jest organem czuwającym nad działalnością spółki. Zmiany są następstwem objęcia w niej udziałów przez samorządy wojewódzkie, co nastąpiło 22 grudnia 2009 roku.

Szykują się zmiany

W ciągu najbliższych 12 lat na modernizacje i zakupy pociągów elektrycznych przeznaczonych zostanie prawie 7,5 mld złotych. Pieniądze te pochodzić będą m.in. z unijnego programu „Infrastruktura i Środowisko”, Funduszu Kolejowego oraz rezerwy celowej budżetu państwa. Dzięki inwestycjom, na trasach regionalnych pasażerowie będą podróżować wyłącznie pociągami nowej generacji lub gruntownie zmodernizowanymi.

Plan obrad znajduje się na stronie www.lubuskie.pl.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 04.05.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.