PKP SA oraz generalny wykonawca Mostostal Warszawa SA przygotowują się do rozpoczęcia modernizacji dworca Gdynia Główna. Budynek zostanie zamknięty na przełomie sierpnia i września. Sąsiadująca z nim stacja SKM w trakcie remontu będzie pełniła rolę dworca tymczasowego. Pojawi się tam nowa poczekalnia i dodatkowe kasy.
Prace na dworcu zaczną się od holu głównego i wejścia na jego poziom -1. Sierpień 2010 – przygotowania do rozpoczęcia prac Mostostal Warszawa wyremontuje pomieszczenia w północno – wschodnim skrzydle budynku Dworca Głównego (skrzydło od strony Poczty), w którym znajdą się jego pomieszczenia biurowo – socjalne. W sierpniu ogrodzony również zostanie plac budowy. Z kolei PKP przeniesie kasy biletowe z holu Dworca Głównego do stacji Szybkiej Kolei Miejskiej, sąsiadującej z dworcem, która na czas zamknięcia remontowanego obiektu przejmie jego funkcje. W sumie na dworcu SKM powstanie sześć nowych punktów sprzedaży biletów i nowa poczekalnia. Wrzesień 2010 – rozpoczęcie remontu dworca PKP przekaże Mostostalowi w całości plac budowy wraz z placem przed kolumnadą, z którego do końca sierpnia mają wyprowadzić się najemcy. Firma rozpocznie prace od modernizacji budynku głównego dworca w tym od holu. Równolegle prowadzona będzie przebudowa dworcowych piwnic (poziom -1), w których docelowo zaplanowano: pomieszczenia techniczne (wymienione zostaną instalacje elektryczne, ciepłownicze, wodno - kanalizacyjne), bagażownię, toalety, oraz powierzchnię pod wynajem np. na: butiki oraz lokale gastronomiczne.
Prace prowadzone pod stropem polegać będą, między innymi, na wzmocnieniu i pogłębieniu fundamentów, by uzyskać wyrównanie poziomów i wykonaniu izolacji przeciwwodnych. Natomiast w holu głównym dworca zdemontowane zostaną elementy drewniane: drzwi, zegar oraz oświetlenie, które poddane zostaną renowacji. Następnie Mostostal przystąpi do prac konserwatorskich, polegających na odrestaurowaniu znajdujących się na ścianach mozajek, malowideł na suficie oraz podłogi. W częściach biurowych budynek zostanie poddany gruntownej modernizacji z wymianą okien, drzwi, podłóg i instalacji. W przyszłym roku, po wymianie okien elewacja zewnętrzna zostanie poddana renowacji, w wyniku czego uzyska swój pierwotny wygląd. Utrudnienia związane z remontem Na czas modernizacji dworca będzie on zamknięty dla jego użytkowników.
Ruch pasażerów i mieszkańców będzie się odbywał przez dworzec i peron SKM oraz tunel łączący perony z ul. Morską. Od strony Placu Konstytucji osoby korzystające z komunikacji miejskiej będą musiały kierować się idąc wzdłuż ulicy Dworcowej do stacji SKM, gdzie będą mogły nabyć bilety, następnie peronem SKM i tunelem łączącym dworzec z ul. Morską będą mogły dostać się na perony dalekobieżne. Dla osób chcących przejść między ul. Morską a ul. Dworcową zalecane jest przejście chodnikiem pod wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Podjazd (łączącej się z ul. 10 Lutego) z ominięciem tunelu dworcowego i peronu SKM. PKP S.A. modernizuje dworce w całej Polsce Polskie Koleje Państwowe SA prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat! Do 2012 roku PKP SA wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 980 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej, fundusze budżetu państwa i środki własne PKP SA.
Oprócz tego PKP SA współpracują z dużymi firmami developerskimi przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu, Sopocie. Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych. Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą. Będą także miejscami spotkań i spędzania wolnego czasu.
PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi: komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.
Autor: (źródło: PKP S.A., 13.08.2010)