Około 440 mln zł więcej zyskają w przyszłym roku na inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe. Do budżetu dojść mają wpływy z opłaty drogowej od oleju napędowego.
Rząd przyjął we wtorek nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Podniesione opłaty zaskutkują wzrostem cen oleju napędowego o 4 proc., czyli 16 groszy na litrze. Przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2010 r. W sumie na remonty torów PKP PLK ma posiadać 830 mln zł.
- Wpływy do Funduszu Kolejowego wyniosą ok. 500 mln zł, z tego 390 mln zł dostanie PKP PLK, 10 mln zł SKM w Trójmieście i 100 mln zł województwa. - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Dojdą do tego wpływy z nowej akcyzy.
Dzięki temu, zarządzające polskimi torami PKP PLK będzie mogło zwiększyć nakłady na remont linii kolejowych i uniknąć problemów z niewystarczającą płynnością finansową. Niestety, dodatkowe pieniądze z opłaty od oleju napędowego to za mało na realizację inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych.
- By wykorzystać pieniądze z programów regionalnych, musimy mieć 540 mln wkładu własnego. Rząd zapewnia, że dostaniemy te pieniądze. - mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Zaznaczył również, że firma nie ma też 10 mld zł na realizację pozostałych inwestycji unijnych.
Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita, 12.11.2009)