baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Ruszają prace nad ulepszeniem nowego rozkładu jazdy Kolei Mazowieckich

Aby dostosować rozkład jazdy KM do potrzeb pasażerów, urząd marszałkowski zlecił zewnętrznej, niezależnej organizacji przeprowadzenie badań w pociągach Kolei Mazowieckich. Stowarzyszenie nie tylko sprawdzi, które trasy są najbardziej obciążone, a które najmniej, zapyta o preferowane godziny kursowania pociągów, ale także będzie uczestniczyć w konstruowaniu i wdrożeniu nowego rozkładu jazdy. Przetarg na przeprowadzenie badań i opracowanie na ich podstawie nowego rozkładu wygrało Zielone Mazowsze. Prace rozpoczną się już w tym miesiącu.

W marcu br. urząd marszałkowski ogłosił przetarg na przeprowadzenie badań potoków pasażerskich, struktury biletów oraz opracowanie oferty rozkładu jazdy edycji 2010/2011. Przetarg wygrało Zielone Mazowsze. Dziś, 6 kwietnia w urzędzie marszałkowskim władze województwa podpisały umowę z wykonawcą.

– Dzisiejsza umowa to przełom w zakresie przewozów pasażerskich na Mazowszu. Za 56 dni otrzymamy wyniki, które posłużą nam do przygotowania nowego rozkładu jazdy. Naszym celem jest sprostanie oczekiwaniom podróżnych – podkreślił Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz.

- To dla nas bardzo duże wyzwanie. Zakres zleconych przez urząd marszałkowski badań jest bardzo szeroki. Mamy nadzieje, że dzięki nim uda nam się wspólnie z Kolejami Mazowieckimi stworzyć jak najbardziej sprzyjający podróżnym rozkład jazdy – dodał skarbnik Stowarzyszenie Zielone Mazowsze Wojciech Szymalski.

Dzięki badaniom samorząd województwa, czyli właściciel spółki, pozyska pełną i wiarygodną informację na temat połączeń realizowanych przez KM oraz co bardzo ważne – oceny usług spółki przez jej pasażerów. Wyniki planowanych badań będą również punktem wyjścia do opracowania  przez wykonawcę nowej oferty rozkładu jazdy.

W pierwszej kolejności wykonane zostaną badania potoków podróżnych we wszystkich pociągach uruchamianych przez KM. W praktyce będzie to polegało na dokładnym przeliczeniu pasażerów wsiadających i wysiadających na wszystkich przystankach, na których zatrzymują się pociągi KM. Pozwoli to uzyskać pełną i kompleksową informację na temat ruchu na poszczególnych odcinkach trasy oraz rzeczywistego obciążenia linii. Badania będą przeprowadzone bardzo szczegółowo. Pociągi kursujące codziennie zostaną przeanalizowane minimum czterokrotnie, dwa razy w dni nauki szkolnej, jeden raz w sobotę i jeden raz w niedzielę. Zbadana zostanie także liczba podróżnych na poszczególnych odcinkach trasy oraz procentowe zapełnienie miejsc siedzących w pociągu.

W wyniku badań dowiemy się także kim jest pasażer KM. Przeanalizowana zostanie bowiem struktura biletów.  Dowiemy się jakie bilety – jednorazowe, miesięczne, normalne czy ulgowe  – są kupowane na poszczególnych trasach. 

Dodatkowo w pociągu KM przeprowadzone zostaną ankiety. Obejmą one 30 losowo wytypowanych osób w danym pociągu. Ankieta dotyczyć będzie m.in. satysfakcji pasażerów, komfortu, bezpieczeństwa podczas podróży, preferencji co do rozkładu jazdy.

Ostatnim etapem prac będzie opracowanie i co ważne – wdrożenie przez Zielone Mazowsze we współpracy ze spółką Koleje Mazowieckie nowego rozkładu jazdy pociągów edycji 2010/2011. Priorytetem przy jego konstruowaniu będą oczywiście oczekiwania i preferencje pasażerów, wynikające z przeprowadzonych badań oraz informacje dotyczące obciążenia poszczególnych linii. 

Trzeba jednak pamiętać, że Koleje Mazowieckie to trzeci co do wielkości przewoźnik kolejowy w kraju. Tylko w zeszłym roku KM przewiozły ok. 51 mln pasażerów.

Przy konstruowaniu rozkładu jazdy musi być branych pod uwagę szereg czynników. Kwestią bardzo ważną jest dostęp do torów. Niestety pierwszeństwo w wyborze godzin kursowania pociągów mają składy ekspresowe – InterCity, pociągi pospieszne InterREGIO, a  dopiero w dalszej kolejności – Koleje Mazowieckie (mimo iż jeździ nimi więcej pasażerów niż np. pociągami InterREGIO). Kolejną bardzo ważną kwestią są możliwości taborowe spółki oraz stan infrastruktury kolejowej, która jest własnością Polskich Linii Kolejowych. Koleje Mazowieckie nie mają również wpływu na remonty prowadzone w danym momencie na torowisku, które niejednokrotnie wiążą się z utrudnieniami dla pasażerów. Wyważenie i rzetelna analiza wszystkich tych kwestii pozwoli na opracowanie optymalnego rozkładu jazdy.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, 06.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.