14 kwietnia 2011 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i przetargowej dla zadania „Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwu torowa linia kolejowa) - prace przygotowawcze ”. Kontrakt o wartości 5.430.450,00 PLN zrealizuje konsorcjum firm: Halcrow Group Limited i Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A.
Realizacja inwestycji umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę. Zakres inwestycji obejmie budowę i modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. W celu uzyskania zakładanych parametrów linii kolejowej przewiduje się przebudowę torów kolejowych na niektórych odcinkach w celu polepszenia geometrii trasy.
W związku z budową nowego mostu na Martwej Wiśle, konieczne jest poprowadzenie linii kolejowej na odcinku od skrzyżowania z estakadą ul. Elbląskiej do stacji Gdańsk Port Północny po nowej trasie.
Przewiduje się ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej. We wszystkich drogach rozjazdowych łączących tory główne przewiduje się promienie łuków 500 m. Planuje się modernizację nawierzchni przejazdów kolejowych oraz przejścia pieszego w ciągu ul. Miałki Szlak. Zakres robót drogowych obejmuje również dojazd do nastawni na stacji Gdańsk Olszynka. Przejazdy w poziome szyn zostaną wyposażone w nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej, a nastawnia będzie jednocześnie siedzibą Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny. Na linii przewiduje się uruchomienie systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 wg rozwiązań przyjętych na całej sieci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz GSM-R w zakresie łączności głosowej.
Celem minimalizacji oddziaływania ruchu kolejowego w zakresie hałasu i wibracji planuje się, szlifowanie szyn po modernizacji linii, budowę ekranów akustycznych, montaż elementów odblaskowych (tzw. wilczych oczu) oraz budowę w przepustach suchych chodników dla zwierząt. W projekcie założono zainstalowanie separatorów oraz osadników do podczyszczenia wód opadowych z mostów i wiaduktów oraz z odwodnienia obiektów stacyjnych.
Celem projektu jest dostosowanie linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny do standardów AGTC oraz obsługi ruchu kolejowego z jednego Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny. Równocześnie poprzez budowę nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle, spełniającego wymogi Urzędu Morskiego w Gdyni w zakresie parametrów toru wodnego.
Czas realizacji projektu to 390 dni od daty podpisania umowy. Prace budowlane będą prowadzone w latach 2013-2014.
„Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 15.04.2011)