Brakuje już tylko podpisu prezesa PKP PLK Z. Szafrańskiego i marszałka woj. lubuskiego M. Jabłońskiego, aby ruszyła budowa łącznicy Czerwieńska oraz modernizacja torów od Czerwieńska do Zbąszyna, i z Kostrzyna do Zbąszynka.
Do niedawna w powietrzu wisiała groźba zaniechania budowy planowanej łącznicy Czerwieńska i modernizacji torów od Czerwieńska do Zbąszynka. Obawy wynikały z faktu, iż w PKP nie ma pieniędzy, więc w ramach oszczędności zaplanowano skreślić tę inwestycję. Region zrezygnowałby przez to z wprowadzenia szybkich połączeń z Nowej Soli do Sulechowa, i nadal męczył pasażerów wydłużoną jazdą z Zielonej Góry do Poznania i dalej do Warszawy.
Udało się jednak tego uniknąć, ponieważ rozmowy z PKP w Warszawie z udziałem marszałka lubuskiego, lubuskich posłów m.in. Bożeny Bukiewicz doprowadziły do parafowania umowy, która ma być za kilka dni podpisana.
- Wobec trudnej sytuacji PKP nasz region zwiększy swój udział w inwestycji do 60 procent, przy 40 procentach PKP. - powiedział wicemarszałek Tomasz Hałas.
Budowa łącznicy, jak informuje kierownik kontraktu Waldemar Osypiński, ruszy wiosną 2010 roku i potrwa do jesieni 2011 roku. Na całym odcinku od Zbąszynka do Czerwieńska mają zostać wymienione tory oraz poprawione rozjazdy. Inwestycja ma pochłonąć około 20 mln euro.
W efekcie czas jazdy z Zielonej Góry do Zbąszynka skróci się o 33 minuty, bo pociągi jechały będą z prędkością 100 km/godz. Tymczasem kolejarze kończą opracowywanie dokumentacji. Uzyskali również decyzję środowiskową i niedługo ogłoszą przetarg na roboty modernizacyjne. Prace będą mogły ruszyć już jesienią
Kolejna umowa podpisana przez PKP i lubuskiego marszałka określać będzie zakres prac modernizacyjnych między Kostrzynem a Zbąszynkiem, przez Gorzów. W tej lokalizacji również zamierza się zmodernizować tory, żeby szynobusy mogły jechać z prędkością 100-120 km/godz. Ryszard Magdziak, inżynier kontraktu, mówi, że pierwsze roboty rozpoczną się w przyszłym roku a ich zakończenie planowane jest w 2011 roku. Koszt to około 15 mln euro. Dzięki tej modernizacji możliwe będzie uruchomienie bezpośredniego połączenia Gorzowa z Berlinem.
Autor: (źródło: wak, Gazeta Lubuska, 20.05.2009)