baner
baner
baner
Stadler Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Ruszył remont Dworca Głównego PKP we Wrocławiu

W poniedziałek oficjalnie rozpoczęto remont wrocławskiego Dworca Głównego. Prace modernizacyjne potrwają dwa lata. W uroczystości wziął udział Marszałek Marek Łapiński.

Dworzec został zamknięty dla podróżnych dwa miesiące temu, a robotnicy zaczęli stopniowo zmieniać oblicze budynku. Odkryto m.in. zabytkowe stolarki i elementy dawnej zabudowy dworca. Teraz remont zacznie się na dobre. W poniedziałek na pół roku zamknięto peron nr 5, natomiast tylko do końca czerwca czynny będzie peron nr 4. Z kolei na parkingu przed dworcem robotnicy usunęli już kostkę brukową. Po remoncie będzie tam skwer z zielenią i parking podziemny. Natomiast w hallu dworca znajdzie się m.in. galeria handlowa.

Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko), jej koszt to 324 mln zł brutto. Podróżni będą mogli korzystać z gruntownie odnowionego gmachu w marcu 2012 r.

Krótka historia Dworca Głównego we Wrocławiu

Dworzec Wrocław Główny to obiekt o bogatej historii i architekturze. Budowla powstawała w latach 1855-1857 według projektu  Wilhelma Grapowa w stylu neogotyku Tudorów.

Początkowo dzisiejszy hall dworca służył jako hala peronowa. To właśnie stąd odjeżdżały pociągi, a podwyższenie, które do dziś można dostrzec służyło za peron. Hala peronowa, długa na 200 metrów, wraz z budynkiem dworca była w XIX wieku jednym z największych tego typu obiektów w Europie. W tamtych czasach w budynku dworca mieściły się restauracja, poczekalnie: dla VIP-ów (z osobnym korytarzem na peron) oraz I, II i III klasy.  Przed wejściem głównym rozciągał się olbrzymi, oparty o założenia ogrodowe plac przeddworcowy.

Na przełomie XIX i XX wieku dynamiczny rozwój miasta i kolei wymusił rozbudowę obiektu. W latach 1899-1904 perony zostały przeniesione na nasyp kolejowy, dzięki czemu powstało pięć peronów przykrytych półokrągłymi nawowymi dachami. Z pierwotnej hali peronowej tory usunięto i od tej pory zaczęła służyć jako hall dworca. W czasie modernizacji obiektu w latach 20. XX wieku na pierwszych czterech peronach ustawiono kamienne kioski.


Autor: (źródło: ŁM, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, 08.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.