baner
baner
baner
ZAKŁAD USŁUG TABOROWYCH „REMTRAK” Spółka z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Rywalizacja kolejowych przewoźników

Po tanich połączeniach wypuszczonych na rynek przez Przewozy Regionalne, PKP Intercity odpowiedziały serią promocji. Co prawda podróżni są zadowoleni, ale eksperci przestrzegają, że taka rywalizacja może mieć negatywne skutki.

Widać, że PKP Intercity nie zamierza łatwo oddać pasażerów spółce PKP PR. Obecnie przejazd nowoczesnym, klimatyzowanym pociągiem Intercity z Warszawy do Gdyni kosztuje zaledwie 29 zł, do Krakowa 49 zł. Natomiast o 10 zł więcej trzeba zapłacić za pokonanie dłuższych tras, np. z Krakowa do Gdyni. Tani bilet spółka sprzedaje na aż 66 połączeń: 23 pociągi intercity, 26 ekspresów oraz 17 pod szyldem Tanich Linii Kolejowych. Pojawiły się również pociągi dla wczasowiczów jadących nad morze (Ustka, Łeba, Trójmiasto, Świnoujście), w góry (Zakopane, Krynica, Szklarska Poręba) lub na Mazury (Mikołajki, Ełk, Olsztyn). Bilet za 169 zł uprawnia do czterech przejazdów wszystkimi pociągami spółki Intercity.

Drastyczne obniżki mają być ciosem wymierzonym w konkurenta, czyli PR. Przewoźnik ten, który od kwietnia jest w rękach 16 marszałków, uruchamia tanie pociągi InterRegio. Podczas przekazywania udziałów samorządom spółka musiała oddać PKP Intercity pociągi pospieszne, teraz wznawia te połączenia. Opłaty za przejazdy niektórymi dublującymi się trasami z Intercity są nawet dwa razy tańsze. Pociągi PKP PR trasę z Warszawy do Krakowa pokonują 30 min wolniej od IC, a kosztują 40 zł. Za tani bilet u konkurencji na tej samej trasie trzeba zapłacić 49 zł, ale Intercity w promocji oferuje tylko od 60 do 100 biletów na pociąg.

Specjaliści dobrze nie wróżą takim przepychankom.

– Gdyby w ten sposób walczyły ze sobą podmioty w doskonałej kondycji i świetnie zarządzane, byłbym spokojny. Tymczasem w obu spółkach wciąż są zbyt duże koszty działalności – twierdzi analityk rynku transportu Adrian Furgalski.

Z kolei ekspert związany z Polską Akademią Nauk Adam Fularz uważa, że Przewozom Regionalnym nie zaszkodzi rywalizacja z IC. – Pociągi dalekobieżne to niewielki procent uruchamianych przez spółkę połączeń. Z nimi czy bez nich Przewozy Regionalne czeka bardzo trudna przyszłość – mówi Fularz, wg którego PR powinny także zainwestować w nowe pociągi. – Inaczej o prawdziwej konkurencji z PKP IC nie będzie nawet mowy – dodaje.

Nowy prezes PKP PR Tomasz Moraczewski potwierdza, iż pociągi InterRegio będą deficytowe średnio w ok. 20 proc., toteż uruchomiono je po wcześniejszej deklaracji samorządów, że w razie niepowodzenia pokryją one straty.

– Niektóre połączenia, np. z Warszawy do Krakowa, cieszą się tak dużą popularnością, że może zarobią na pozostałe – mówi Piotr Olszewski z PKP PR.

2008 rok zakończył się dla obydwu firm ze stratą. PKP PR są w gorszej sytuacji, bo domagają się nawet pomocy z budżetu państwa. Przewoźnik podaje informacje, że jest w coraz lepszej kondycji finansowej i powoli spłaca ponad 100 mln zł długu za dzierżawę kas, rozliczenia za sprzedane bilety oraz dostęp do torów. – Zaległości wobec PKP IC są już na bieżąco regulowane – mówi Piotr Olszewski, który zapewnia, że tylko w ciągu dwóch ostatnich dwóch tygodni na konto IC spółka przesłała ok. 10 mln zł.

Koleje chcą sobie zaskarbić pasażerów na każdym polu. Po informacji resortu Infrastruktury, że od 2010 roku przewoźnicy będą musieli zwracać pieniądze za opóźnione pociągi, PKP PR poprosiły o zwolnienie z tego obowiązku, a IC poinformowało, że zacznie oddawać pieniądze już po wakacjach.


Autor: (źródło: Maciej Szczepaniuk, Gazeta Prawna, 17.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.