baner
baner
baner
Bombardier Transportation w Polsce Biuro Generalnego Przedstawiciela na Polskę

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Kolejowym

Na posiedzeniu w dniu 22 czerwca br., Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Nowe przepisy wprowadzone do ustawy mają stworzyć warunki do szybkiej absorpcji środków Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim zapewnić inwestycjom kolejowym możliwie największy wskaźnik współfinansowania.

Wielkość środków unijnych przeznaczonych na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 wynosi ok. 28 mld euro. Część z tych pieniędzy została przeznaczona na rozwój transportu kolejowego. Do końca 2010 r. PKP PLK SA w ramach programu wydatkowała ok. 0,55 mld zł. Na lata 2011-2014 do wykorzystania pozostało ok. 20,75 mld zł, a w 2015 r. – 0,3 mld zł. Aby umożliwić wykonanie zadań inwestycyjnych w sektorze kolejowym z wykorzystaniem tych środków niezbędne jest znalezienie źródeł, które będą stanowiły nakłady własne na te inwestycje.

Pieniądze te PKP PLK SA może uzyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), zaciągając w tym banku kredyt. Przyjmuje się, że spłata zaciągniętego kredytu mogłaby być dokonana poprzez dysponowanie przez spółkę środkami Funduszu Kolejowego.

Kredyt zaciągnięty przez PKP PLK SA w EBI wyniesie ok. 800 mln euro – 3 200 mln zł. Będzie on uruchamiany w transzach w latach 2011-2015. Aby go uzyskać konieczna jest gwarancja Skarbu Państwa.

Zgodnie z projektem ustawy, zmianie ulegną przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego. Projektowane zmiany spowodują powstanie możliwości zwiększenia przez ministra właściwego do spraw transportu środków będących w dyspozycji PKP PLK SA na finansowanie wydatków bieżących spółki, związanych z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową. Taka regulacja może pozytywnie wpłynąć na zdolność kredytową spółki.

Ponadto zmienione zostaną przepisy ustawy o transporcie kolejowym. Chodzi o zwolnienie z obowiązku opłat prowizyjnych gwarancji i poręczeń udzielanych PKP PLK SA przez Skarb Państwa w związku z zaciąganiem zobowiązań finansowych na prace przygotowawcze oraz zadania inwestycyjne realizowane w ramach Programu Wieloletniego Inwestycji Kolejowych.



Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 22.06.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.