W środę podpisano umowę na unijne dofinansowanie budowy Nowej Łódzkiej i tramwaju z Chełmu w stronę Łostowic w Gdańsku. Koszt to około 180 mln zł. Przetarg będzie rozpisany w kwietniu.
Obydwie inwestycje zaplanowano w tym samym czasie, aby dwa razy nie rozkopywać tej samej części miasta. Kłopot polega na tym, że realizować je muszą inne miejskie agendy, a każda z nich powstaje za inne pieniądze.
W końcu postanowiono, że inwestycje będą połączone. Odpowiadać za realizację ma Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Natomiast spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 będzie czuwać nad budową niemal 3-kilometrowego torowiska od pętli na Chełmie , wzdłuż al. Witosa i realizowanej ul. Nowej Łódzkiej, do ul. Świętokrzyskiej.
Obydwa przedsięwzięcia zrealizuje ten sam wykonawca. Wyłoni go ogłoszony w kwietniu przetarg.
- Przetarg zorganizuje GIKE 2012, jednak podczas inwestycji każdy podmiot będzie sprawować kontrolę nad własnymi zadaniami - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Nowe torowisko od al. Sikorskiego do ul. Świętokrzyskiej, przy której powstanie nowa pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. - Jest szansa, że ok. 33 mln zł czyli 37 procent tej sumy, także otrzymamy z funduszy unijnych - zapowiada Marcin Dawidowski.
Z kolei dwupasmowa ul. Łódzka kosztować będzie gdańszczan 92,5 mln zł.
Za kilka dni dokumentacja inwestycji skierowana będzie do wydziału urbanistyki i architektury w urzędzie miasta. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ruszą procedury przetargowe. Nowa Łódzka i linia tramwajowa na Łostowice będą gotowe pod koniec 2012 r.
Autor: (źródło: Maciej Naskręt, trojmiasto.pl, 25.02.2010)