- Budowa w Polsce kolei dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia oraz modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej realizują cele Unii Europejskiej związane z integracją regionów – powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas polsko-japońskiego seminarium na temat kolei dużych prędkości. Jako jeden z możliwych obszarów współpracy międzynarodowej wymienił szkolenie kadr.
Wiceminister J. Engelhardt stwierdził, że w ciągu trzech najbliższych lat do prędkości 200 km/h dostosowana będzie Centralna Magistrala Kolejowa. Nakłady inwestycyjne na CMK oraz modernizowanej linii E65 Warszawa-Gdynia wyniosą 13 mld zł.
Korzystając z doświadczeń innych państw należy przekonywać społeczeństwo, że system kolei dużych prędkości może być dostępny dla obywateli, zapewnia znaczne skrócenie czasu przejazdu oraz bezpieczeństwo – podkreślił wiceminister.
Było to już trzecie spotkanie, po prezentacjach Francji oraz Chin służące upowszechnianiu wiedzy na temat różnych modeli funkcjonowania kolei dużych prędkości na świecie.
Otwierając seminarium ambasador Japonii w Polsce Yuichi Kusumoto przypomniał, że uruchomienie w 1964 roku pierwszej linii kolei Shinkansen rozpoczęło okres ekspansji technologicznej kraju kwitnącej wiśni.
Seminarium zostało zorganizowane 30 listopada br. w Warszawie przez Japońską Organizację Handlu Zagranicznego Jetro oraz Ambasadę Japonii w Polsce.
Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 01.12.2010)