Zakończył się proces pozyskiwania finansowania na zakup składów zespołowych przez PKP Intercity. 17 sierpnia została podpisana umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej, na mocy której przelano pierwszą transzę kwoty przeznaczonej na zakup nowoczesnych pociągów. Wszystkie etapy pozyskiwania finansowania przebiegały zgodnie z założonym harmonogramem.
Kontrakt na dostawę 20 pociągów dużych prędkości oraz budowę nowego zaplecza technicznego o łącznej wartości 430 milionów euro został podpisany z konsorcjum Alstom 30 maja. Od tego momentu Spółka miała 3 miesiące na potwierdzenie finansowania inwestycji.
18 lipca 2011r. została podpisana umowa o finansowanie projektu pomiędzy spółką „PKP Intercity” S.A. a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Dzień później, 19 lipca podczas posiedzenia Rady Ministrów, Rząd podjął uchwałę w sprawie udzielenia gwarancji na zaciągnięcie zobowiązania wynikającego z umowy o finansowanie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na rzecz PKP Intercity. Podpisanie umowy z CUPT zakończyło proces pozyskiwania funduszy na zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych.
"Zakończył się proces finansowania, w którym beneficjentem jest PKP Intercity. Jednak prawdziwym beneficjentem są nasi obecni i przyszli pasażerowie, którzy będą mogli korzystać z oferty nowoczesnych składów zespołowych. Będzie to zupełnie nowa jakość dla podróżujących polskimi kolejami" - mówi Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity.
PKP Intercity przez pierwsze dziesięć lat eksploatacji będzie wykorzystywać składy zespołowe na trasach: Warszawa – Gdańsk – Gdynia, Warszawa – Kraków, Warszawa – Katowice. Czas przejazdu zostanie znacznie skrócony. Odcinek pomiędzy Warszawą a Gdańskiem składy zespołowe będą pokonywały w 2,5 godziny, a odcinek Warszawa-Kraków, Warszawa-Katowice w nieco ponad 2 godziny. Pociągi do Trójmiasta, Krakowa i Katowic kursować będą co godzinę.
Umowa zawarta pomiędzy PKP Intercity a CUPT o dofinansowanie z projektu pt. „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap I” opiewa na 1 956 mln PLN zaś kwota dofinansowania wynosi 794 mln PLN. Realizowana jest ona w ramach działania 7.1: Rozwój transportu kolejowego priorytetu VII: Transport przyjazny środowisku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.
Autor: (źródło: PKP Intercity, 22.08.2011)