baner
baner
baner
ELMARK Automatyka Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

SKM-ka jak metro

EN71 to typ przeznaczony do przebudowy. Jest to czteorwagonowa kolejka kursująca zwykle jako jeden skład. Do tej pory zakres prac w tego typu modernizacjach polegał głownie na wymianie siedzeń i odmalowaniu pociągu. Tylko w czterech najmocniej unowocześnionych kolejkach zmieniono napęd na mocniejszy i częściowo zlikwidowano ścianki działowe w wagonach. W bieżącym przypadku zmiany mają być większe.

Część przedziałów ma być przebudowana w stylu "metro" - siedzenia będą usytuowane pod oknami, przodem do środka wagonu, a w suficie pojawią się poręcze dla pasażerów stojących. Zniknie też jedna z toalet, w jej miejscu będzie miejsce dla pasażerów. Szerokość przejść zostanie powiększona. W wyniku zmiany siedzeń przy przedsionkach na pojedyncze, węższe staną się ścianki, na których te siedzenia się opierają. Plusem takiego rozwiązania będzie wprowadzenie jednej dużej, otwartej przestrzeni w każdym wagonie.

Ale największe novum czeka napęd. Zastosowane zostaną silniki asynchroniczne w miejsce używanych obecnie silników synchronicznych. Oznacza to, że pociągi będą miały lepsze przyspieszenie. Ocenia się, że będzie podobne np. do pociągów metra warszawskiego. Wzmocnione będzie także hamowanie poprzez zwracanie przez pociąg energii do sieci trakcyjnej.

Ma to być najbardziej posunięta technicznie modernizacja pociągu tego typu w historii polskiej kolei. Unowocześniony pojazd ma być prototypem przed rozpoczęciem programu kompleksowej modernizacji 22 pociągów. Wraz z kolejnymi 20 nowymi składami, kupionymi przez SKM za kredyt, mają znacznie skrócić czas przejazdu. Stanie się to za sprawą lepszego przyspieszenia i szybszej "wymianie pasażerów" na przystankach. - Chcemy, by w tym pociągu znalazły się różne rozwiązania i pomysły, które dotychczas pojawiały się w mediach i wśród naszych pasażerów. Zobaczymy, jak będą się sprawdzać, i potem wykorzystamy je w modernizacji 22 kolejnych składów. - mówi Leopold Naskręt z SKM.

Projekt zakłada pozostawienie jednej toalety, i tak zresztą zawsze zamkniętej. Dlaczego? - Obecnie toalety są zamknięte, bo ich używanie na terenie miejskim stanowiłoby zagrożenie epidemiologiczne. W zmodernizowanych pociągach montowane są toalety próżniowe, takie jak w samolotach, z którymi tego problemu nie ma. Nie wykluczamy, że będą one na odcinku miejskim otwarte dla podróżnych. – wyjaśnia Naskręt.


Autor: (źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto 03.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.