baner
baner
baner
Kuźnia Ostrów Wielkopolski Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Śląskie samorządy zadecydują o tramwajach

 Można się jednak zastanowić, w jakim celu cos modernizować skoro kolejne linie są wycinane z mapy regionu przez samorządowców. Ostatnie miesiące to likwidacja albo skrócenie pięciu połączeń. I na tym nie koniec.

Będzińscy samorządowcy przygotowali pasażerom największe cięcia. Do miasta od 1 marca nie dojeżdża linia 27 oraz większość kursów linii 28 z Dąbrowy Górniczej. Linia 22 także nie została pominięta cięciami. W Czeladzi z rozkładu zniknęła linia nr 32. Chorzów nie bacząc na pasażerskie protesty zlikwidował "dwunastkę". Władze Rudy Śląskiej chciały wyciąć jedna linię, ale bez powodzenia.

Zygmunt Frankiewicz prezydent Gliwic także nie kryje zamiarów pozbycia się tramwajów. Zagrożona jest kursująca do Zabrza linia nr 4 oraz jeżdżąca do Rudy Śląskiej "jedynka". Decyzje jeszcze nie zapadły, ale urzędnicze analizy są jednoznaczne. Do obsługi "czwórki" w tym roku trzeba będzie dołożyć ponad 900 tys. zł, do "jedynki" ponad 2,3 mln zł. Dojdzie jeszcze zdezelowany tabor oraz nieremontowane od lat torowiska. PKM z Gliwic testuje więc autobusy z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Pojawiają się też pomysły uruchomienia szybkiego pojazdu szynowego na trasie Łabędy-centrum-Sośnica.

Dyskusja 1 kwietnia gliwiczan z władzami miasta miała owocować argumentami za pozostawieniem w mieście tramwajów. Więcej niż 200 mieszkańców oraz związkowcy z TŚ reagowali buczeniem i okrzykami na słowa urzędników. Prezydent Frankiewicz po raz pierwszy powiedział, że choć same tramwaje powinny zniknąć, to dokładnie po ich trasie miałyby kursować nowe linie autobusowe. Zapewniłoby to sprawniejszy dojazd np. do szpitala przy ul. Radiowej, centrum Gliwic czy Zabrza

- Sentyment nie może blokować rozwoju miasta. Obecny system komunikacji tramwajowej powstał wiele lat temu i dziś zahacza on np. o nieistniejące zakłady pracy. Tymczasem mamy już strefę ekonomiczną, trzeba będzie stworzyć dojazd do hali Podium. Do tramwajów w obecnej postaci nikt nam pieniędzy nie dołoży. Gliwice nie są na liście inwestycji związanych z Euro 2012. Nadal też spłacamy zadłużenie Tramwajów do inwestycji, które w innych miastach okazały się nietrafione. – wyjaśniał prezydent.

Obywatelskiego Komitetu Obrony Tramwajów reprezentowała Katarzyna Lisowska, która twierdziła, że urzędnicy zrobią z miasta „wiochę”, jeśli pozbawią go tego środka lokomocji. Zarzuciła im także, że nie starali się o pozyskanie unijnych pieniędzy na zrównoważony rozwój komunikacji.

- Tramwaj ma wady, np. gdy się zepsuje blokuje jazdę innym, ale jestem za tym, by został. Niech władze miasta najpierw zrealizują obietnice budowy linii łączącej największe skupiska, a potem zastanowią się nad ewentualnym demontażem istniejących linii. - powiedział Maciej Smykowski.

UM wyliczył, że średni wiek tramwajów kursujących po mieście to 29 lat. Torowiska do utrzymania wynoszą 9 km.

Sporom można się jedynie przyglądać. Szczególnie dotyczy to tramwajarzy, gdyż zadaniem spółki jest tylko wożenie ludzi, a dokąd, o tym już decyduje Zarząd KZK GOP. A w tym zasiadają prezydenci miast, którzy w takiej sytuacji sami decydują o swoich postulatach. Oficjalna przyczyna likwidacji linii to jej niedochodowość. Ale takie wytłumaczenie można zastosować w wielu sytuacjach, szczególnie, że niedochodowe są wszystkie linie tramwajowe w regionie

- Samorządy widzą te koszty, które chcą zobaczyć. A gdzie hałas czy względy ekologiczne ? - pyta prof. Marek Sitarz, kierownik katedry transportu szynowego Politechniki Śląskiej.

Tramwajarze przygotowują dokumentację pozwalającą im zebrać 100 mln euro unijnej dotacji. Nie zważają oni na to, że w międzyczasie samorządowcy tną połączenia. Niestety, na to, że unowocześnienie uratuje kolejne linie od likwidacji gwarancji nie ma.


Autor: (źródło: Dziennik Zachodni 02.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.